سران کشورهای جهان در حالی در روزهای آتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت خواهند کرد که عملکرد این نهاد بین‌المللی در قبال غزه «تقریباً هیچ» بوده است.

جنگ غزه به سالگرد خود نزدیک می‌شود. با اعلام وزارت بهداشت غزه شمار شهدای فلسطینی به نزدیکی ۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است و بالغ بر ۹۶ هزار تن دیگر نیز در حملات زمینی، هوایی و توپخانه‌ای ارتش اسرائیل زخمی شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی به نقش ضعیف سازمان ملل متحد در قبال غزه اشاره کرد. طبق این گزارش، با گذشت حدود یک سال از جنایات رژیم صهیونیستی، ناتوانی سازمان ملل در توقف جنگ، مشروعیت و کارآمدی آن و نهاد‌هایش را زیر سؤال برده است.

عایشه البصری، کارمند سابق سازمان ملل در مصاحبه با آناتولی گفت: «شکست شورای امنیت در اقدام قاطع و یک‌صدا در برابر پخش شدن روزانه و جهانی قتل‌عام فلسطینیان در غزه، منسوخ شدن و فروپاشی اخلاقی این نهاد را آشکار می‌کند.»

وی در این باره افزود: «ناتوانی آن در اجرای هرگونه قطعنامه‌ای برای توقف تهاجم اسرائیل علیه غیرنظامیان، تمامی توهمات باقی‌مانده درباره ظرفیت شورا در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را از بین برد.» 

البصری با اشاره به نقش مستقیم آمریکا و انگلیس در نسل‌کشی فلسطینیان افزود که جنگ غزه کاربرد واقعی شورای امنیت را نشان داد و این شورا همیشه ابزاری برای قدرت‌ها بوده است.

میچل پلیتنیک، تحلیلگر سیاسی نیز در این باره گفت: «(سازمان ملل) برای اطمینان از عدم وقوع نسل‌کشی تأسیس شده بود، تا دستکم تلاش کند که مانع از وقوع جنگ‌ها شود... آنها به وضوح شکست خورده‌اند و مدت‌ها است که شکست می‌خورده‌اند.»

هر دو کارشناس در مصاحبه با آناتولی ضعف ساختاری سازمان ملل و نهاد اصلی آن، شورای امنیت را دلیل این امر می‌دانند. ایالات متحده بار‌ها قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس در غزه را وتو کرده است.

البصری در این باره گفت: «نسل‌کشی در غزه هیچ شکی را درباره این واقعیت باقی نمی‌گذارد که شورای امنیت ذاتاً به خاطر ساختار خود محدود شده است، ساختاری که اولویت را به جای جامعه بین‌المللی به منافع ۵ عضو دائمی (ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) می‌دهد.»

وی افزود: «این طراحی بازتاب نظم پس از جنگ جهانی دوم است، زمانی که برنده‌ها به دنبال حفظ سلطه خود در تصمیم‌ها درباره امنیت جهانی بودند. به همین دلیل شورا برای رسیدگی به درگیری‌هایی که یکی از قدرت‌های شورا در آن حضور دارد، به شدت تقلا می‌کند و نگرانی‌های بشردوستانه را زمانی که با منافع ژئوپولیتیکی یکی از پنج کشور عضو دائم در تضاد است، کنار می‌گذارد.»

کارمند سابق سازمان ملل همچنین اظهار داشت که امتحان غزه مدرکی غیر قابل انکار از آن است که سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت دیگر توانایی اجرای اهداف خود را ندارد و بدون پشتوانه شورای امنیت کاری از دست مجمع عمومی سازمان ملل نیز بر نمی‌آید.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی صادر کرد و خواستار ایجاد آتش‌بس در نوار غزه شده است. اما این قطعنامه جنبه پیشنهادی دارد و فاقد بار اجرایی است.

پلیتنیک در ادامه تأکید کرد که ضعف ساختاری سازمان ملل و شورای امنیت به وضوح مشخص است. وی در این باره گفت: «این واقعیت که ایالات متحده می‌تواند در برابر ۱۴ کشور دیگر در شورای امنیت بایستد و مطمئن شود که آنها نتوانند هیچ اقدامی انجام دهند، نقصی است که باید برطرف شود.»

وی همچنین افزود: «نه تنها ایالات متحده، بلکه هیچ‌کدام از آن ۵ کشور نباید بتوانند این کار را انجام دهند... این مسئله باید متوقف شود و لازم است که اصلاحاتی انجام گردد.»

پلیتنیک در ادامه گفت که برای حل این ضعف، باید مجمع عمومی قدرت و نفوذ بیشتری داشته باشد و اختیارات شورای امنیت کاهش یابد.

وی همچنین بیان کرد که ایده وتو باید حذف شود و به جای آن مکانیزم اکثریت آرا یا طرح‌هایی مشابه اجرا گردد.

البصری در ادامه به یکی دیگر از نقاط ضعف سازمان ملل اشاره کرد و گفت که رهبری ضعیف و مغرضانه سازمان ملل به ویژه در رابطه با اسرائیل و جنگ فاجعه‌بار غزه از جمله این مشکلات است.

وی در این باره افزود: «در حالی که محکومیت حماس به سرعت و صریح بود، بیانیه‌های مبهم و طفره‌آمیز نشان‌دهنده نه تنها ضعف، بلکه تبعیض عمیق (دبیرکل سازمان ملل) است.»

البصری اظهار داشت: «(گوترش) حتی یک بار هم از اسرائیل به عنوان اشغالگر، متجاوز و یا عامل جنایاتی که به صورت زنده در جهان پخش می‌شود، نام نبرده است.»

به گفته کارمند سابق سازمان ملل، دبیرکل و سایر مقامات این نهاد حتی از به کار بردن کلمه «نسل‌کشی» طفره رفته‌اند. البصری در این باره گفت که گوترش به عنوان دبیرکلی به یاد خواهد ماند که در دوران نسل‌کشی اسرائیلی‌ها (بدترین جنایات اخلاقی) ریاست می‌کرد و حتی حاضر به استفاده از عبارت نسل‌کشی نشد.

البصری در ادامه درباره احتمال اصلاح سازمان ملل گفت که لازمه تغییرات اساسی در شورای امنیت آن است که پنج کشور عضو دائم سازمان ملل قدرت وتو خود را کنار بگذراند و این یک چشم‌انداز غیر واقعی است، زیرا که این کار به معنای پایان سلطه ۵ کشور خواهد بود و به همین دلیل انجام اصلاحات در ساختار کنونی سازمان ملل ناممکن است.

وی با اشاره به نابودی جامعه ملل گفت که آن سازمان به دلیل عدم توانایی در توقف جنگ جهانی دوم فروپاشید و سازمان ملل نیز در همین مسیر قدم بر می‌دارد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.