گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب به موضوع حملات رژیم صهیونیستی به لبنان اختصاص داشت.

در ابتدای برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع حملات رژیم صهیونیستی به لبنان مجتبی فردوسی‌پور رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه اظهار کرد: اولین دلیل حمله  رژیم صهیونیستی به لبنان این بود که نتانیاهو به دنبال تفکیک موضوع غزه و شمال فلسطین اشغالی است.

 اسرائیل قصد دارد معادلات انتخابات آمریکا را تغییر دهد

وی افزود: از طرفی نتانیاهو قصد دارد تا انفجارهای سیاسی داخل اسرائیل را به لبنان منتقل کند،همچنین در انتخابات آمریکا اگر کاملا هریس برنده شود نخست وزیر اسرائیل مجبور خواهد شد تا سر میز مذاکرات آتش بس برود، در نتیجه به دنبال این است که با یک تیر دو نشان بزند. او می‌خواهد معادله انتخاباتی آمریکا را تغییر دهد و اگر به مقصود خود برسد قصد دارد جنگ را در خاورمیانه گسترش دهد.

در ادامه عظیم‌زاده خبرنگار صدا و سیما در لبنان با اشاره به آخرین وضعیت مناطق جنوبی لبنان اظهار کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت لبنان تا این لحظه ۳۵۶ شهید و هزار و ۲۴۶ نفر مجروح شده‌اند و هر لحظه به آمار شهدا اضافه می‌شود. صدای آژیر خطر در مناطقی همچون حیفا و شهرک‌های صهیونیست نشین به صدا درآمده است و موشک‌هایی که حزب‌الله لبنان شلیک کرده باعث شده تا صهیونیست‌ها به مناطق مختلف جنوب غربی و جنوب شرقی لبنان حمله کنند. 

وی ادامه داد: سیصد هزار صهیونیست به پناهگاه‌ها رفتند و  ارتش اسرائیل از شهروندانش خواسته تا در پناهگاه‌ها بمانند. عملیات تهاجمی حزب الله نسبت به حملات اسرائیل تنظیم می‌شود و حزب الله قادر است تا از موشک‌های سنگین‌تری استفاده کند و ساعات بعدی تعیین کننده است که حزب الله چگونه به حملات رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد.

جنگ با لبنان خطای استراتژیک اسرائیل بود/ رژیم صهیونسیتی نمی‌تواند جنگ با لبنان را طولانی کند

فردوسی پور ادامه داد: در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میلادی حزب الله لبنان فضا را در اختیار نداشت اما اکنون با گذشته متفاوت است و موشک‌های کروز و پهپاد دارد و از ریز پرنده‌ها استفاده می‌کند و این خطای استراتژیک اسرائیل است که وارد این فضای جنگ شده است. در ساعات آینده شگفتی سازی عراق، یمن ،سوریه و لبنان وارد میدان خواهد شد.

علیرضا مجیدی کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اسرائیل تا کجا می‌خواهد پیش برود؟ رژیم صهیونسیتی نمی‌تواند جنگ لبنان را همانند جنگ غزه طولانی مدت ادامه بدهد چرا که اکنون نیز درگیر چالش‌های بسیاری است.

 فردوسی پور بیان کرد: تمام هدف نتانیاهو از زمان پیجرها به بعد این است که می‌خواهد انفجار سیاسی اسرائیل را به لبنان وارد کند در حالی که انسجام حزب الله لبنان و مردم این کشور مستحکم‌تر شده است. اسرائیل دچار یک خطای استراتژیک شده و در مسئله غزه نیز دچار یک مرگ تدریجی شد. اکنون نیز در لبنان به دنبال خریدن زمان است تا انتخابات ایالات متحده سپری شود. 

رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه تاکید کرد: لبنان با زدن مرکز ۸۲۰۰ ضربه مهلکی به اسرائیل وارد کرد و این ضرر رژیم صهیونیستی را به جنگ جنوب لبنان کشاند و رژیم قصد دارد تا مقاومت را ۱۰ کیلومتر به عقب تر براند اما شاهد این هستیم که وضعیت آفندی و پدافندی در قسمت شمال از بین رفته است و در آینده ما با مرگ مغزی اسرائیل مواجه خواهیم شد. 

مجیدی ادامه داد: هدف نتانیاهو جنگ اراده است نه جنگ میدان و امیدوار است با ضرباتی که به حزب الله وارد می‌کند تصمیم گیران آن را به تجدید نظر وادار کند تا جبهه شمال از جبهه غزه تفکیک شود. 

وی بیان کرد: تاب آوری حزب الله بالاتر از غزه و حماس بوده و از بین بردنی نیست و در آخر جنگ با قطعنامه‌های سازمان ملل پایان خواهد یافت. اما توان موشکی و نظامی حزب‌الله به خوبی نمایان شد. نتانیاهو فکر می‌کند با ضرباتی که وارد می‌کند سران حزب الله را به تجدید نظر در تصمیماتشان وارد می‌کند اما چنین نیست.

فردوسی پور متذکر شد: اکنون حزب‌الله برای آقایی در منطقه غرب آسیا می‌جنگد و معادلات امنیتی تغییر کرده است، نتانیاهو نیز دچار یک فرار رو به جلو و استراتژی تسریع مرگ شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار