مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: امسال ۳۷۰ هزار تن محصولات سردرختی از باغات استان برداشت شده است.

رحیم یوسفی گفت: امسال ۳۷۰ هزار تن محصولات سردرختی شامل سیب، هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، انگور، گردو و... از باغات استان اردبیل برداشت شده و یا در مرحله برداشت است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل افزود: ۲ هزار و ۴۲۰ هکتار از باغات استان مربوط به تاکستان و تولید انگور است که امسال ۲۹ هزار تن انگور مرغوب در سطح استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
او جایگاه مشگین‌شهر را در تولید محصولات سردرختی جایگاه ممتاز برشمرد و گفت: در این شهرستان ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ انگور وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۷ هزار تن انگور در ارقام متنوع تولید و روانه بازار مصرف شود.
یوسفی به روسیمی کردن تاکستان‌های مشگین‌شهر اشاره کرد و افزود: از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار تاکستان مشگین شهر، یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار آن تاکنون روسیمی و مدرنیزه شده تا تولید با کیفیت انگور را شاهد باشیم.
او به مزایای روسیمی کردن تاکستان‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس این اقدام مناسب عملکرد باغداران تا سه برابر نسبت به روش‌های سنتی افزایش یافته است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه تصریح کرد: انگور مشگین‌شهر بیشتر سفید کشمشی بی‌دانه است که برای تازه‌خوری مصرف می‌شود و به دلیل اختلاف ساعات روز و شب و دامنه‌های سبلان کیفی‌ترین انگور کشور دراین منطقه تولید می‌شود که عمده آن برای تازه‌خوری است.
یوسفی به کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: باید صنایع تبدیلی و تکمیلی در مشگین‌شهر به تناسب تولید نیمی از محصولات سردرختی مورد حمایت قرار گیرد تا سرمایه گذاران در این بخش ورود پیدا کنند.
او ارقام انگور تولید شده در این شهرستان را شاهانه، سلطانی، خلیلی، یاقوتی و مندراب اعلام کرد و گفت: به تناسب شرایط آب و هوایی کشت ارقام مختلف انگور را در این شرایط شاهد هستیم.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به شرایط کم بارشی و خشکسالی حاکم در کشور و استان اردبیل اشاره کرد و افزود: با توجه به این شرایط توسعه کشت انگور و تاکستان‌ها به درستی هدف‌گذاری شده که امیدواریم دراین زمینه بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.