رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری گفت: انتقال آب از سد بیدکان موجب رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال در بخش لاران می‌شود.

حسین برزگر اظهار کرد: سد بیدکان پس از سد باباحیدر بزرگترین سد خاکی چهارمحال و بختیاری با ذخیره آب ۱۴ و نیم میلیون متر مکعب است، که هدف از احداث این سد آب‌رسانی به ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش لاران و تبدیل شدن اراضی دیم به اراضی آبی است.

وی با اشاره به تاخیر در بهره برداری از این سد، افزود: به دلیل عدم تامین اعتبار، بهره‌برداری از این سد از سال ۸۷ تا ۱۴۰۲ به تعویق افتاد که با پیگیری‌های صورت گرفته و کمک‌های استانی و ملی، اعتبارات دریافت و هم اکنون این سد درحال آبرسانی به اراضی کشاورزی این منطقه است.

برزگر گفت: آب این سد با شبکه انتقال ۵۷ کیلومتر فاز اول تا شهر هارونی را انتقال داده شده است و فاز دوم از شهر هارونی تا اراضی روستای وانان و شهر سورشجان منتقل می‌شود، همچنین نسبت به این خط انتقال هزار هکتار از اراضی مد نظر این طرح به شبکه آبیاری منتقل شد و ۶۵۰ هکتار شبکه آبیاری تحت فشار هم در سال جاری و سال گذشته اجرا شده است.

وی با بیان این‌که فاز سوم انتقال آب سد بیدکان تا شش ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد تصریح کرد: انتقال خط لوله اصلی تا روستای خوی و شهر سورشجان و خطوط فرعی اراضی برآفتاب هارونی و برآفتاب اسد آباد و روستای کتک در فاز سوم این پروژه انجام خواهد شد.

برزگر بیان داشت: انتقال آب از سد بیدکان موجب رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال در بخش لاران می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برای اولین بار ۲۵۰ هکتار اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال گذشته و در شهر هارونی و در سال جاری ۱۳۵ هکتار با منافع اقتصادی ویژه‌ای برای این شهر انجام شد که همین امر سبب اشتغال زایی مستقیم بیش از ۷۰۰ نفر از مردم این منطقه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صالحی
۲۲:۱۲ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
جناب آقای دکتر برزگر یک طرح احداث کارخانه آهک در دزک درحال راه اندازی می باشد که اگر این طرح راه اندازی شود تمام 20 هزار هکتار زمین بخش دزک نابود خواهد شد منابع طبیعی و محیط زیست که خوابند شما یک کاری بکنید
آخرین اخبار