رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: خودنمایی چهار گونه پرنده مهاجر در استان در نیمه نخست امسال ثبت شد.

محمد تقدیسی  اظهار کرد: فرود برخی پرندگان مهاجر برای اولین بار در استان اتفاق افتاده است که به نظر می رسد دلیل آن، تغییرات آب و هوایی و اقلیم است.

وی با بیان اینکه این پرندگان بیشتر آبزی و یا کنارآبزی هستند افزود: «تلیله شکیل» امسال برای نخستین بار در منطقه گلیل و سرانی شهرستان شیروان مشاهده شد.

تقدیسی گفت: تلیله شکیل به صورت بسیار معمول و گسترده مهاجر عبوری بهاره و پاییزه اغلب تالاب‌های کشور است که در زمان مهاجرت در تالاب‌های کوچک‌تر در شمال و غرب کشور یافت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: «تلیله بلوطی» نیز که در مناطق گرمسیر زیست می کند امسال برای نخستین بار در منطقه کوهستانی و سرد گلیل و سرانی شهرستان شیروان مشاهده شد.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: «پلیکان پاخاکستری» نیز امسال برای نخستین بار در استان مشاهده شد، این پرنده در اطرف شهر شیروان مشاهده شد.

وی با اشاره به مشاهده گونه مهاجر «کشیم گردن سرخ» برای نخستین بار در استان گفت: محیط بان منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی موفق به ثبت تصویر ۲ قطعه‌ «کشیم گردن سرخ» شدند.

ثبت هفت گونه پرنده جدید در سال گذشته

تقدیسی با اشاره به حضور پرندگان مهاجر در خراسان شمالی گفت: در پایش های روزانه سال گذشته کارشناسان در زیستگاه های حیات وحش استان، هفت گونه پرنده شامل پرستوی دریایی نوک کلفت، توکای پشت بلوطی، جغد تالابی، عقاب ماهیگیر، زیر آبروک، اردک دم دراز و زاغ بور مشاهده و ثبت شد.

وی افزود: این پرندگان نیز برخی آبزی و کنارآبزی هستند که برخی از آنان امسال نیز مشاهده شدند.

  ۲۳۵ گونه مهاجر و غیر مهاجر از پرندگان در خراسان شمالی مشاهده و ثبت شده است.

خراسان شمالی زیستگاه دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور است و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در این استان زیست می کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.