سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، مردم سودان همچنان با شرایط بهداشتی نامناسب به دلیل فقدان امنیت، حملات، کمبود دارویی و تجهیزات پزشکی، نیرو‌های بهداشت و درمان روبرو هستند.

 «مارگارت هریس» سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در نشست سازمان ملل گفت: «۷۰ تا ۸۰ درصد از بیمارستان‌ها در مناطق درگیر در سودان غیرفعال هستند و مردم به دلیل عدم دسترسی به خدمات اولیه و ضروری بهداشت و درمان و دارویی می‌میرند.»

به نقل از خبرگزاری آناتولی، سودان از آوریل ۲۰۲۳ درگیر نبرد بین ارتش و نیرو‌های واکنش سریع (RSF) است که در نتیجه این جنگ، ۱۲ هزار و ۲۶۰ نفر کشته و بیش از ۳۳ هزار نفر هم زخمی شدند.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت همچنین در این سخنرانی در سازمان ملل گفت: «سرویس‌ها و خدمات جدی مانند بهداشت و درمان کودکان و زنان، مدیریت سوءتغذیه و درمان بیماران با شرایط ویژه و حساس در بسیاری مناطق در سودان مدت‌هاست که متوقف شده و ما نیاز به کمک داریم.»

وی افزود: «در سراسر سودان زنان به دلیل مشکلات مربوط به بهداشت مرتبط با تولد نوزادان یا بارداری می‌میرند. اختلال در واکسیناسیون کودکان، نظارت بر بیماری‌ها و کنترل بیماری‌ها به دلیل مشکلات مربوط به دسترسی به خدمات بهداشت و درمان و بلایای طبیعی شرایطی را برای شیوع بیماری‌ها ایجاد کرده است.»

بی‌خانمانی، آوارگی، ناامنی غذایی، شیوع بیماری‌ها و ناتوانی در دسترسی به درمان به دلیل شرایط وخیم و همچنین نیاز‌های مربوط به بهداشت نوزادان و مادران باردار به افزایش نرخ مرگ و میر در سودان منجر شده است.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت همچنین گفت، در بسیاری از مناطق به طور گسترده دسترسی نیرو‌های کمک‌های بشردوستانه غیرممکن است.

بحران بشردوستانه در سودان در حالی وخیم‌تر می‌شود که نزدیک به ۶.۸ میلیون نفر از سکنه این کشور با فرار از کشورشان به دنبال محلی امن در کشور‌های همسایه هستند. در این میان، چندین توافق آتش‌بس با میانجی‌گری عربستان و آمریکا برای پایان دادن به درگیری‌ها در سودان ناموفق بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار