معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نسبت به بحران سالمندی جمعیت در ایران، طی ۳۰ سال آینده هشدار داد.

محمد جعفرزاده با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی سالمندان گفت: از هفتم تا سیزدهم مهرماه، هفته‌ای به نام هفته ملی سالمندان با شعار «سالمندی فعال، فردایی برای همه» نامگذاری شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به وضعیت سالمندی در ایران افزود: بر اساس برآوردها، ایران در ۳۰ سال آینده در اثر افزایش نسبت سالمندان، با بحران سالمندی جمعیت مواجه خواهد شد به طوری که در سال ۱۴۳۰ بیش از یک سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.
به گفته او، سالمندی معمولا همراه با مشکلات مختلفی است که جنبه‌های جسمی، روانی و اجتماعی را در برگرفته و با تحمیل هزینه‌های قابل توجهی همراه است و با سالمند شدن جمعیت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای تغییر نقش سالمندان از افرادی وابسته به جمعیتی فعال از هر نظر، اجتناب‌ناپذیر است.
جعفرزاده گفت: حفظ تندرستی و سلامت سالمندان امری امکان‌پذیر بوده و نباید بیماری و ناتوانی را جز جدایی‌ناپذیر سالمندی دانست، در این راستا مراقبت دوره‌ای سالمندان در کنار آموزش شیوه زندگی سالم می‌تواند با کاهش بار بیماری و افزایش امید به زندگی توأم با سلامت، به سالمندی سالم و فعال منجر شود.
رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل با اشاره به سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری افزود: بر اساس بند هفت این سیاست‌ها، فرهنگسازی برای احترام و تکریم سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنها در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب از ملزومات این حوزه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.