مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل گفت: دو قلاده سیاه‌گوش در زیستگاه شهرستان کوثر مشاهده شد.

حسن قاسم‌پور از ثبت و تصویربرداری دو قلاده سیاه‌گوش (Lynx Lynx) برای نخستین‌بار در زیستگاه بابا رشید شهرستان کوثر خبر داد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل افزود: با تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان شهرستان کوثر، تصویر دو قلاده سیاه‌گوش که از گونه‌های حمایت شده و در معرض خطر انقراض است در زیستگاه بابا رشید شهرستان کوثر به ثبت رسید.
او با بیان اینکه این گربه‌سان با پلنگ اشتباه گرفته می‌شود، اظهار کرد: مشاهده و ثبت این گونه به دلیل مخفی کار بودن و ساعات فعالیتش بسیار مشکل است.
قاسم‌پور با بیان این که بعضاً این گربه‌سان با پلنگ اشتباه گرفته می‌شود، گفت: مشاهده و ثبت این گونه به دلیل مخفی کار بودن و ساعات فعالیتش بسیار مشکل است و این گونه جانوری تا ۱۰۰ کیلومتر از محل زندگی مهاجرت دارد و امکان مشاهده و زندگی این گونه در مناطق دیگر استان نیز امکان‌پذیر است.
به گفته او، این گونه جوندگان و بعضی از پرندگان را شکار می‌کند و سیاه‌گوش قادر است حیواناتی با جثه سه تا چهار برابر بزرگ‌تر از خودش را نیز به مدت چند روز تعقیب و در فرصتی مناسب شکار کند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل افزود: وضعیت حفاظتی این گونه را بر اساس قوانین شکار و صید جز 'گونه‌های حمایت شده و بر اساس سایتیس (CITES) از گونه‌های در معرض نابودی است.
قاسم‌پور گفت: پلنگ، سیاه‌گوش و گربه جنگلی سه گونه شاخص گربه‌سانان در زیستگاه‌های جنوبی استان است و پیش‌ازاین تصاویر پلنگ نیز توسط همیاران محیط‌زیست و دوربین‌های تله‌ای محیط‌بانان در چندین نوبت به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.