رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استعمال دخانیات و دیابت از جمله عوامل خطر بروز بیماری مزمن کلیوی هستند.

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اکنون بیماری مزمن کلیوی یک معضل جهانی است که سبب افزایش مرگ و میر در بین افراد شده است. 

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان شیوع بیماری مزمن کلیوی با افزایش سن بیشتر می‌شود. شیوع ابن بیماری در بین زنان بیشتر از مردان گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مطالعات نشان می‌دهند که میزان بروز سالیانه بیماری مزمن کلیوی حدود دو درصد است. بروز بیماری مزمن کلیوی در سن یائسگی زنان بیشتر گزارش شده است.

زالی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهند که چاقی عمومی، چاقی شکمی، استعمال دخانیات، فشار خون و دیابت از جمله عوامل خطر در بروز بیماری مزمن کلیوی است.

وی اضافه کرد: بروز بیماری مزمن کلیوی در زنان با سابقه زایمان زودرس ۴۰ درصد بیشتر از زنانی است که زایمان زودرس نداشته اند. بروز این بیماری با الگو‌های غذایی در ارتباط است؛ به طوری که افراد با الگو‌های غذایی حاوی قند و چربی بالا ریسک بروز عارضه مزمن کلیوی تا ۴۶ درصد افزایش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: افرادی که در برنامه غذایی خود از فیبر بیشتری استفاده می کنند، ریسک این بیماری را به میزان ۱۱ درصد کاهش می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار