کارگردان نمایش خروس لاری گفت: اجرا در مجموعه تئاتر شهر ارزشمند است، اما باید بگویم که هنرمندان درگیر مسائل اقتصادی و مالی هستند.

«خروس لاری» به کارگردانی حسین دیردار و به نویسندگی مهدی زندیه در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه اجرا است. در خلاصه نمایش «خروس لاری» آمده است: دختر یک خانواده پس از تحصیلش در تهران، به شهر خود باز میگردد. او ۳ سال قبل شیرینی خورده یکی از اهالی محل بوده است. این در حالی است که اکنون او دلباخته یکی از اساتید خود شده است. این موضوع باعث درگیری برادر کوچک دختر با برادر نامزدش میشود که مرگ برادر نامزدش را به همراه دارد.

حسین دیردار کارگردان نمایش خروس لاری درباره موضوع این نمایش بیان کرد: موضوع نمایش به یکسال و نیم پیش که بنده و آقای زندیه برای اولین بار همدیگر را دیدیم برمی‌گردد. بنده و آقای زندیه با همفکری یکدیگر به یک تم مناسب رسیدیم که آقای زندیه یک داستان کوتاه در آن مورد نوشته بود. این داستان درباره موضوع ازدواج اجباری و نادیده گرفتن حق و نظر دیگری بود، که باعث شد نمایشنامه‌ای به اسم خروس لاری شکل بگیرد. 

وی از هدف به اجرا بردن این نمایش گفت: هدف از اجرا بردن هر نمایشنامه‌ای ضرورت‌ها و نیازهایش است. زیرا این ضرورت‌ها و نیاز‌ها می‌تواند هم اجتماعی و سیاسی باشد و هم می‌تواند نگاه هنری و فرمیک داشته باشد. خداروشکر هدف از به اجرا بردن نمایش برای بنده موضوعیت و محتوای نمایشنامه بود که می‌توان گفت ضرورت اجتماعی و و اتفاق اجتماعی که در جامعه شکل می‌گیرد که هنوز هم در حال انجام است. 

دیردار ادامه داد: خیلی خوشحالم که در مجموعه تئاترشهر نمایشی از بنده درحال اجرا است و این امر برای بنده باعث افتخار است. چرا که  مجموعه تئاترشهر یادگار سال‌های دور و نزدیک عزیزانی است که هم به لحاظ سن و سابقه و هم به لحاظ رسم و نام از بنده به شدت با سوادتر و بزرگتر و اندیشمندتر بودند. از این رو  برای من قطعا اجرا در مجموعه تئاتر شهرخیلی ارزشمند است؛ اما صد افسوس که به لحاظ سازماندهی اجرا‌ها گروه‌ها مجبورند به صورت دو اجرا روی صحنه بروند.

وی افزود: البته صد افسوس بابت اینکه فکر می‌کنم کارمندان تئاترشهر به دلیل تعدد آثار نمایشی و بخاطر شرایط نمایش‌ها و شاید حقوق و مزایا و هرچیز دیگری، مقداری کم انگیزه شده باشند که این موارد باعث می‌شود ما به عنوان گروه نمایشی به صورت پراکنده و طی یک ماه الی یک ماه و نیم در آن مکان اجرا روی صحنه  ببریم و دچار ناهماهنگی‌ها و گاهی دل غمینی‌ها همراه با  قول و قرار‌هایی که به یکدیگر می‌دهیم باعث می‌شود کار انجام هم نشودو به نظرم کمی دلخوری به وجود می‌آی.، امیدوارم مسئولین بالا دستی به این شرایط فکر کنند، مخصوصا کارمندان مجموعه تئاترشهر که باعث می‌شود در ا ین فضا پویاتر و شاداب‌تر شوند. 

امیدوارم مجموعه‌های تئاترشهر نگاه هنری داشته باشد

کارگردان نمایش خروس لاری بیان کرد: در مورد همکاری با تئاترشهر، ما سعی کردیم به عنوان گروهی که مهمان آنها هستیم تا جایی که ممکن است با تئاترشهر همکاری‌های لازم را به عمل آوری، و تا الان غیر از آن دوبار به نوع همکاری ناخوش شدیم، اما سعی کردیم خودمان را با شرایط تطبیق دهیم. البته ما هم ضرورت‌های مجموعه تئاتر شهر را درک می‌کنیم و ازدحام زیادی که مخاطبین برای تماشای اجرا در این مجموعه هست را به خوبی میدانیم. امیدوارم که مجموعه‌های تئاتر شهر و مجموعه‌هایی از این دست نگاه هنری به آثار و ماجرا‌هایی که اتفاق می‌افتد داشته باشند و مسئولین هم سالن‌هایی که بتوانند جوان‌ها و دانشجویان بتوانند در آن اجرای نمایشی داشته باشند را بیشتر کنند، نه مثل مجموعه‌های خاصی که  به نوعی فقط بیزینس را می‌بینند و فقط به این می‌اندیشند که میزان فروش گیشه را برای خود بردارند و هیچ حقی به گروه اجرایی نرسد، البته که با این سخنان  اصحاب هنر منظور بنده را می‌فهمند و متوجه منظور بنده می‌شوند. 

حسین دیردار کارگردان این نمایش گفت: ما در چهار شب ابتدایی نمایش، خداراشکر فروش خوبی را تجربه کردیم، حتی دوشب ابتدایی تمام بلیت‌های نمایش فروش رفت؛ اما  با توجه به شهادت آقای سید حسن نصرالله و این واقع دردناکی که شکل گرفت و تعطیلات باعث این شد که اجرای نمایش با توقف همراه شود. در نتیجه تلاش گروه تبلیغات خروس لاری که یک هفته تلاش کردند فکر می‌کنم از بین رفته است و باید دوباره از صفر شروع کنیم. امیدوارم بتوانیم دوباره با هزینه‌های گزافی که در ماجرای تبلیغات داریم بتوانیم خودمان را معرفی کنیم و ادامه اجرا‌ها را مانند چهار شب ابتدایی با استقبال مخاطبین بگذرانیم. 

هنرمندان برای همین جامعه و مرز و بوم هستند

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد:  آرزو می‌کنم که حال دل هنرمندان ما خوب باشد، خیلی از هنرمندان درگیر مسائل اقتصادی و مالی هستند، خیلی‌ها درگیر بیماری شدند که هزینه‌هایشان را نمی‌توانند تقبل کنند. خواهشم از مسئولین این است که کمی با هنرمندان همراه‌تر باشند، مخصوصا دوستانی که در قسمت‌های شورایی و نظارتی و ارزشیابی همکاری و فعالیت می‌کنند و یک مقدار نگاه چکشی‌شان را کمتر کنند، و مطمئن باشند هنرمندان برای همین جامعه و مرز و بوم هستند و از بیرون از این جامعه نیامده‌اند و مطمئن باشند که اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار