فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست امسال ۲۹۵ هکتار از اراضی ملی این استان در قالب ۲۴۷ عملیات رفع تصرف شد.

سرهنگ صادق محمدی اظهار داشت: از این میزان ۱۰۴ فقره به مساحت ۵۸ هکتار در قالب تبصره ۱ (جلوگیری و رفع تجاوز) بود که شامل ۳۶ فقره به مساحت ۱۷ هکتار اراضی جنگلی و ۶۸ فقره به مساحت ۴۱ هکتار اراضی مرتعی است.

وی افزود: همچنین ۱۴۳ فقره اجرای حکم قضایی به مساحت ۲۳۷ هکتار شامل ۵۶ فقره به مساحت ۱۰۰ هکتار اراضی جنگلی و ۸۷ فقره به مساحت ۱۳۷ هکتار نیز شامل اراضی مرتعی بوده است.

سرهنگ محمدی اضافه کرد: در نیمه نخست امسال ۸۰ فقره قاچاق چوب و زغال در این استان کشف و تعداد ۷۵ نفر دستگیر و تحویل مقام قضایی شده‌اند.

وی گفت: از این تعداد پرونده ۱۴ تن و ۵۳۵ کیلوگرم چوب بلوط جنگلی، ۲ تن زغال و ۶ هزار و ۲۳۰ کیلوگرم محصولات فرعی شامل کرفس، موسیر و گلپر کشف شده است.

سرهنگ محمدی بیان داشت: در نیمه نخست امسال ۱۱۶ فقره آتش‌سوزی به مساحت ۵۴۷هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان تحت تاثیر آتش قرار گرفت.

وی افزود: از این میزان ۲۳۷.۹ هکتار در اراضی جنگلی و ۳۰۹.۳ هکتار در اراضی مرتعی حادث شده است.

سرهنگ محمدی یادآور شد: بیشترین مساحت آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی چهارمحال وبختیاری در شهرستان اردل و بیشترین تعداد آتش‌سوزی‌ها در شهرستان‌های خانمیرزا و لردگان به ثبت رسیده است.

به گفته وی، براساس بررسی‌های به عمل آمده ۲ مورد از عاملان این آتش سوزی‌ها تاکنون دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

سرهنگ محمدی بیشترین عوامل آتش‌سوزی‌های عرصه‌های منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری را عامل انسانی عنوان کرد و گفت: بخشی از این حوادث عمدی و بخشی دیگر نیز غیر عمدی بوده است.

وی بیان داشت: هم‌اکنون ۷۴۰ هزار هکتار وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد که با اجرای طرح پهنه‌بندی و تعیین مناطق دارای خطر آتش‌سوزی بالا و تعیین این مناطق عوامل تسریع و وسعت سطح آتش‌سوزی را مدیریت و موجب کاهش خسارت به منابع طبیعی می‌شود.

سرهنگ محمدی ادامه داد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار