مسئول دبیرخانه شورای ساماندهی سالمندان استان همدان از وجود ۲۵۴هزار و ۲۵۷سالمند در استان همدان خبر داد.

شکیبا کولیوند به مناسبت هفته سالمند با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های سالمند در کشور است اظهار کرد: در استان همدان بالغ بر ۲۵۴ هزار و ۲۵۷ سالمند زندگی می‌کنند و سالمندترین شهرستان نیز شهرستان تویسرکان است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار‌های مربوطه (تیرماه ۱۴۰۳) درصد سالمندی در این شهرستان برابر ۱۷/۲ است و پس از آن، شهرستان درگزین با ۱۴.۷ درصد سالمندترین شهرستان‌ها در همدان هستند.

مسئول دبیرخانه شورای ساماندهی سالمندان استان همدان خاطرنشان کرد: افراد بالای ۶۵ سال که در این زمینه مورد توجه هستند، عموماً افرادی هستند که به لحاظ جسمی، روانی و اجتماعی نیازمند توجه‌اند، در این زمینه طرح سالمندیاری از سال گذشته در استان همدان کلید خورد تا بتوانیم افرادی را تربیت کنیم که با هر سه بُعد سالمندی (جسمی، روانی و اجتماعی) آشنا باشند و دوره دوم طرح نیز در پاییز سال جاری اجرایی خواهد شد.

کولیوند با بیان اینکه مناسب سازی شهری یکی دیگر از مقوله‌های مهم در زمینه پویا بودن شهر و حضور فعال سالمندان در آن است، یادآور شد: بدین ترتیب در کنار توجه به ضرورت تکریم سالمندان به ویژه در اماکن عمومی، بانک‌ها، فروشگاه‌ها، ادارات و غیره، مناسب سازی معابر، پارک‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

وی افزود: استان همدان هم اکنون در زمینه ورود به بحث شهر دوستدار سالمند که دارای هشت بُعد اصلی در زمینه مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام و همه شمولی اجتماعی، مشارکت مدنی، اطلاعات و ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات سلامت و حمل و نقل است، به صورت پایلوت کشوری انتخاب شده است.

کولیوند با بیان اینکه امیدواریم با هم افزایی دستگاه‌ها بتوانیم در این عرصه گام‌های مهمی برداریم، گفت: سعی شده است در پیش روی طرح‌های این حوزه، در قدم اول نیازسنجی از سالمندان صورت گیرد تا تمامی برنامه‌های عملیاتی با نظر سالمندان و به صورت بومی پیش رود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار