معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۶ هزار واحد مسکونی در بنا‌های ناپایدار قرار دارند که ۱۰ میلیون نفر در آن‌ها ساکن هستند.

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۳۶ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که از این میزان  یک میلیون و ۴۰۰ هزار بنا در بافت‌های فرسوده قرار دارند گفت: حدود ۶ هزار بنا در سکونتگاه‌های غیر رسمی و مابقی در بافت‌های فرسوده قرار دارد. در این بافت‌ها حدود ۱۰میلیون نفر ساکن هستند که جان آنها در خطر قرار دارد. 

وی با بیان اینکه ساخت و ساز در مناطق شمالی برای رفع این مشکل شرکت بازآفرینی شهری ایران اقدام به طراحی بسته‌های تشویقی کرد خوشبختانه این برنامه شهرسازان توانسته سازندگان را به میدان بیاورد بازدهی 100 درصدی دارد گفت: سازندگان  با توجه آنکه در بافت‌های فرسوده که ریسک بالایی دارد ساخت و ساز انجام نمی دهند بنابراین باید بسته های تشویقی در این حوزه راه اندازی کنیم  که  باعث می شود سازندگان به میدان  آیند.

در ادامه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در نشست راهکارها عملیاتی کردن نوسازی مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با بیان اینکه مسئله نوسازی بافت های فرسوده یکی از مهم ترین معضلات در بخش مسکن است که اجرای آن باید در دستور کار قرار گرفته است گفت: حمل و نقل و مسکن دو محور اصلی برنامه هفتم توسعه است، این دو بخش دریای بزرگی از فعالیت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه باید بافت های فرسوده را نجات دهیم گفت: دو موضوع بسیار مهم یعنی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی و مدیریت بحران خالی بود. 

وی افزود: در کمیسیون عمران نمی‌توانستیم این دو مورد بسیار مهم را نادیده بگیریم بر این اساس پیش‌بینی‌های لازم در قانون برنامه هفتم توسعه در حوزه بافت فرسوده و مدیریت بحران صورت گرفت. 

وی با تاکید بر اینکه باید افت‌های فرسوده را نجات دهیم گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم کمیسیون عمران مجلس تصویب بیمه مهندسان بعد از 27 سال بود. 

شاکری اضافه کرد: آیین نامه اجرایی بیمه مهندسان با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان در حال تدوین است. متاسفانه بنا به دلایلی سازمان برنامه و بودجه به شدت مخالف بیمه مهندسان بود. 

وی تاکید کرد: از سوی دیگر شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نیز سه بار توسط دیوان عدالت اداری حذف شد که خوشبختانه مجلس یازدهم آنرا مصوب کرد و در برنامه هفتم  آمده است.

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار