معاون مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: افزایش محصول گندم امسال به دلیل استقبال گندم‌کاران از روش‌های نوین علمی حین عملیات کاشت، داشت و برداشت بوده است.

معاون مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی در بخش رُخ تربت حیدریه، گفت: گواه این ادعا خرید ۵۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان در امسال است که این میزان پارسال ۳۷۰ هزار تن بود.
 
فرید بدیع افزود: به کارگیری دانش به روز در عرصه‌های کشاورزی این استان، ثابت کرده دیگر مولفه آب به طور مطلق و به تنهایی تاثیری در افزایش یا کاهش راندمان تولید محصولات کشاورزی ندارد. 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم طبق تفکرات سنتی به کشت ادامه دهیم، باید دست از تولید بکشیم، چراکه خراسان رضوی که تا چند سال قبل استانی خشک و نیمه خشک بود، اکنون آرام آرام به سمت استانی تمام خشک در حرکت است.
 
این مسئول ادامه داد: دلیل این حرکت رو به خشکی، تغییر شرایط اقلیمی و بارندگی و نیز شیوه‌های غلط و به دور از دانش روز در بهره‌برداری از منابع آبی است.
 
معاون مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه چاره‌ای جز استفاده از دانش جدید و انتقال تجربیات نداریم، گفت: پارسال با وجود کاهش ۴۰ درصدی بارندگی، شاهد افزایش ۱۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده ایم.
 
رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ هم گفت: با توجه به تغییر اقلیم و محدودیت منابع آبی، لیکن هماهنگی بین بخش‌های تحقیقات و ترویج جهاد کشاورزی باعث شده گستره دانش به مزارع نفوذ یابد و با وجود محدودیت در آب، در تولید محصول به لحاظ کمی و کیفی موفق عمل کنیم.
 
سیدمحمد نجفی با اشاره به اینکه این بخش در استان از ظرفیت تولید بالای محصولات کشاورزی برخوردار بوده است، گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده در کشت‌های پاییزه و بهاره به سمت تنوع محصول و افزایش ارقام و بذور مناسب و روش‌های کشت از جمله کشت نشایی رفتیم تا حداقل آب مصرفی و حداکثر تولید را داشته باشیم. 
 
او تصریح کرد: پارسال در گندم آبی با رعایت تاریخ کشت مناسب، تراکم مناسب بذر، رقم سازگار، استفاده از کود‌های پایه و مدیریت به موقع آفات با همکاری کشاورزان و پیگیری‌های مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی، بخش رخ با افزایش کمی و کیفی محصول همراه بوده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.