رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان گفت: قیمت خرید امسال کشمش از باغداران همدانی هر کیلو ۶۰ هزار تومان بوده که این میزان قیمت دلخواه باغداران استان نیست.

بهزاد بابایی با اشاره به تولید سالیانه ۳۱۰ هزار تُن کشمش تیزابی در استان همدان، اظهار کرد: در سال گذشته قیمت خرید کشمش از باغداران به‌دلیل سرمازدگی باغات ۱۱۰ هزار تومان بود که این میزان قیمت خرید در سال‌جاری ۶۰ هزار تومان شده و این میزان قیمت سود چندانی را عاید کشاورزان نمی‌کند.

 وی افزود: طی صحبتی که با باغداران انگور سطح استان داشتیم به گفته این باغداران خرید کشمش از کشاورزان به قیمت ۱۰۰ هزار تومان می‌تواند در این رابطه سود متعارف و قابل قبولی باشد و امید به ادامه تولید و حفظ و توسعه باغات انگور را توسط باغداران در تولید این محصول ارتقا دو چندان بخشد.

بابایی با اشاره به جایگاه انگور استان، تصریح کرد: ثبت جهانی کشمش و انگور ملایر و نیز ثبت ملی شیره ملایر به اسم روستای «مانیزان» خود نشان از جایگاه تولید انگور استان همدان دارد و به‌طور قطع این امر از نقش موثری در رونق گردشگری کشاورزی و نیز جذب سرمایه‌گذار در این حوزه برخوردار بوده و رشد روز افزون کشاورزی استان را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سطح زیر کشت تاکستان‌های انگور ملایر همگام با علم و تکنولوژی رشد دو چندان داشته است، ادامه داد: در حال حاضر صادرات انگور و فرآورده‌های انگور کشور از جمله استان‌همدان آزاد بوده که در کنار صادرات، توجه ویژه به صنایع تکمیلی و تبدیلی انگور و نیز صنایع بسته‌بندی کشمش استان همدان نیز ضرورت دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان با تاکید بر حمایت از باغداران انگور استان همدان در جلوگیری از قطعی‌های مکرر برق، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قطعی‌های مکرر برق موجب شده که آبیاری باغات انگور کم شود و تاکستان‌هایی که به‌صورت غرقابی هر ۱۵ روز یکبار باید آبیاری می‌شوند هم اکنون هر ۲۵ روز یکبار در حال آبیاری هستند.

بابایی مطرح کرد: برخی از تاکستان‌های انگور استان به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز بوده که در این نوع از سیستم، باغات انگور هفته‌ای سه ساعت آبیاری می‌شوند و در این رابطه بهره‌وری و کیفیت محصول انگور این باغات دو چندان است. 

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از باغداران انگور برای تجهیز باغات انگور سطح استان همدان به طرح فراز و نیز تجهیز باغات به سیستم آبیاری نوین، خاطرنشان کرد: این امر به‌طور قطع نیاز به اعتبار از وزارت جهاد کشاورزی دارد که نیاز است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۴ این اعتبار را در نظر بگیرند و نسبت به تخصیص این اعتبارات نیز پیگیر باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان اضافه کرد: با توجه به اینکه نماینده مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون کشاورزی و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس است انتظار می‌رود به حوزه باغداران استان بالاخص باغداران انگور توجه ویژه‌ای داشته باشد.

بابایی با بیان اینکه هفت تا ۱۰ درصد سطح باغات استان همدان به طرح فراز اختصاص دارد، مطرح کرد: انگور بی دانه سفید ثبت جهانی شده، انگور بی دانه قرمز برای تازه خوری و انگور فخری برای تولید و فرآوری کشمش و شیره سه نوع مهم انگور تولید شده استان همدان به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به بحث صنایع تکمیلی و تبدیلی و انگور در استان همدان توسط مسئولین افزود: توجه به مدیریت آب در حوزه تاکستان‌های استان همدان از طریق اجرای طرح فراز با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت با حمایت دولت چهاردهم از نقش موثری در ارتقا بهره‌وری سطح تاکستان‌های استان همدان برخوردار خواهد بود که در این رابطه از ثبت جهانی انگور ملایر و استقرار پژوهشکده کشمش و انگور کشور در ملایر در راستای جذب گردشگری کشاورزی و جذب سرمایه گذار در این حوزه نباید مغفول شد.

منبع ایسنا

بابایی اضافه کرد: توجه دولت چهاردهم به بخش کشاورزی از نقش موثری در مهاجرت معکوس و توسعه کمیت و کیفیت کشاورزی کشور برخوردار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سطح زیر کشت باغات استان همدان ۸۰ هزار هکتار است که از این میزان ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار آن انگور بوده و بیش از ۵۳ درصد از باغات انگور استان در ملایر است.

به‌واسطه سطح زیرکشت و تولید انگور در ملایر، استان همدان رتبه نخست تولید انگور را در کشور دارد و ۳۶۰ هزار هکتار از این انگور به صورت طرح فراز اجرا شده که ۷۰ درصد آن در ملایر قرار دارد.

برچسب ها: کشمش ، جهاد کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.