معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: تدابیر و تمهیدات لازم و هماهنگی‌های بین دستگاهی برای کوچ پاییزه عشایر در این استان فراهم شده است.

شهریار عباسی اظهار کرد: همه دستگاه‌های مرتبط به ویژه نیروی انتظامی در بحث کوچ امن عشایر در استان و رفع مشکلات آنان پای کار هستند.

وی افزود: مدیریت کوچ عشایر با همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط همه ساله به خوبی انجام شده و با گذشت زمان، این همکاری‌ها بیشتر و منسجم‌تر می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام یادآور شد: یکی از شاخص‌های مهم در حوزه‌های اقتصادی، نرخ مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی است که نرخ مشارکت عشایر در بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی ۲ برابر سایر اقشار جامعه برآورد می‌شود.

عباسی با اشاره به سهم و جایگاه عشایر استان ایلام در تولیدات دامی و مورد نیاز مردم، ابراز کرد: سالانه بیش از هزاران تن انواع محصولات عشایری در کشور تولید می‌شود و سهم عشایر ایلام در این بخش قابل توجه است.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله پنل‌های خورشیدی برای تامین نیاز عشایر، جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و حفظ محیط زیست در استان به خوبی در حال انجام است و انتظار می‌رود که این روند در سال جاری نیز تداوم داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام با اشاره به استفاده از پنل‌های خورشیدی برای رفع نیاز عشایر استان و تامین انرژی، ابراز کرد: نیاز به توسعه و حمایت دارد.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود بر تامین گوشت قرمز مورد نیاز جامعه توسط عشایر در قالب اجرای طرح تولید گوشت قراردادی در بین عشایر استان، گفت: هدف از اجرای این طرح، حمایت از دامداران برای خرید تضمینی دام مازاد، افزایش تولید گوشت و جلوگیری از قاچاق یا فروش ارزان قیمت دام توسط دامداران و عشایر بوده که بایستی این طرح در سطح استان تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عشایر به عنوان مرزداران و نگهبانان مرزها نقش مهمی در حفظ امنیت و توسعه اقتصادی کشور بر عهده دارند، یاداور شد: بحث قاچاق دام باید توسط دستگاه‌های مرتبط مدیریت شود که لطمه‌ای به عشایر و اقتصاد جامعه وارد نشود.

عباسی همچنین بر توزیع عادلانه آرد، سوخت، آب‌رسانی و ارزاق مورد نیاز عشایر به صورت مستمر تاکید کرد و گفت: باید دستگاه‌های خدمات رسان و بهداشتی به صورت مستمر به این قشر خدمات مناسب ارائه کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام خواستار رعایت عدالت آموزشی توسط آموزش و پرورش برای کودکان دانش‌آموز عشایر شد و گفت: باید از ظرفیت استان‌های همجوار که عشایر آنها به ایلام کوچ می‌کنند نیز استفاده شود.

عباسی خاطرنشان کرد: امور عشایری اطلاعات لازم از استان‌های همجوار که عشایر آن‌ها به استان کوچ می‌کنند دریافت کند و برای ارائه خدمات به آنها اقدام لازم صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، ایلام به عنوان یکی از قطب های دامپروری دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام عشایری است.

استان ایلام دارای ۹ هزار خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت بوده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند.

۱۰ درصد از کل جمعیت استان را جامعه عشایری تشکیل داده است.

مناطق گرمسیری ایلام در ماه های سرد سال میزبان ۲ هزار راس از دام عشایر استان های کرمانشاه، لرستان و همدان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.