معاون دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: سرطان پستان در ایران در صدر سرطان‌های زنان قرار دارد.

محمد جعفرزاده گفت: ۹ مهر لغایت ۹ آبان ماه ۱۴۰۳ به نام پویش ملی پیشگیری، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان نامگذاری شده و شعار پویش امسال تحت عنوان «شما می‌توانید نجات‌یافته از سرطان باشید با آگاهی و خودمراقبتی» نامگذاری شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه سلامت زنان و به ویژه مادران از مفاهیم زیربنایی در توسعه است، افزود: زنان نه تنها مسئول سلامت خود هستند، بلکه بیشترین مراقبت‌ها را براى سلامت خانواده انجام می‌دهند و به این ترتیب وضعیت سلامت زنان تأثیر بسزایی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه پیرامون آنها دارد.
به گفته او، امروزه یکی از عوامل نگران‌کننده در سلامتی زنان سرطان پستان است چرا که سرطان پستان در ایران نیز همچون اکثر کشور‌های دنیا شایع‌ترین سرطان در زنان بوده و در استان اردبیل نیز این بیماری در صدر سرطان‌های زنان قرار دارد.
جعفرزاده در ادامه تصریح کرد: همه ساله از ۹ مهرماه تا ۹ آبان ماه «پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان» به منظور افزایش آگاهی عمومی و کمک به پیشگیری و تشخیص به موقع این بیماری برگزار می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل مهمترین عواملی که سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شوند را یادآور شد و گفت: سن بالای مادر در اولین زایمان، نمایه توده بدنی، بالای ۳۰ داشتن، سابقه خانوادگی و جهش‌های ژنی، سن قاعدگی کمتر از ۱۲ سال، سن یائسگی بالای ۵۵ سال، زمینه نژادی و قومی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر، مصرف بالای چربی‌های اشباع شده، هورمون درمانی جایگزین (HRT) پس از یائسگی و مصرف الکل از عوامل بروز سرطان پستان به شمار می‌رود.
جعفرزاده بیان کرد:، اما خوشبختانه سرطان پستان، بیماری است که تا حد زیادی قابل پیشگیری است و در اکثر موارد با غربالگری و تشخیص زودرس، در مراحل اولیه قابل درمان است.
او داشتن وزن متعادل، افزایش مصرف میوه، سبزیجات، غلات و گوشت ماهی، داشتن حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در روز، پرهیز از مصرف غذا‌های پرچرب و سرخ کرده، نمک‌زده و آماده حاوی مواد نگهدارنده، ترشی و کنسروها، پرهیز از مصرف الکل و سیگار و در صورت دارا بودن فرزند شیرخوار، شیردهی از پستان از مهمترین توصیه‌های خودمراقبتی برای پیشگیری از سرطان پستان است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در ادامه یادآور شد: علاوه بر این، بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان با رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و انجام ماموگرافی در صورت نیاز به ویژه در افراد پرخطر است.
جعفرزاده تصریح کرد: کلیه زنان بالای ۳۰ سال برای دریافت خدمات رایگان تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان می‌توانند به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.