رئیس اتحادیه خشکبار گفت: سال گذشته صادرات خشکبار به یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سه سال اخیر ۲۰ درصد کاهش یافته است.

محمدرضا فرشچیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در نشست خبری امروز گفت: بنابر آمار سال ۱۳۹۷ قبل از پسمان‌سپاری ارزی صادرات محصولات خشکبار ۳ میلیارد دلار بود که در سال گذشته میزان صادرات به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

او از کاهش ۲۰ درصدی صادرات خشکبار طی ۳ سال گذشته خبر داد و گفت: براساس آمار گمرک در شش ماهه نخست امسال ۴۶ هزار تن پسته، ۲۸ هزار تن کشمش و ۲ هزار تن انجیر صادر شده است، درحالیکه مشابه انجیر تولیدی در دنیا وجود ندارد.

فرشچیان ادامه داد: در سال ۹۸ زمانی که گفتند مکلف به بازگشت ارز خود و واگذاری به واردکننده هستیم، واردکننده  واردات و صادرکننده صادرات خود را انجام داد به طوریکه در مدت زمان کوتاه ارز به کشور بازگشت و در آن بازه زمانی واردات کاهش یافته بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با اشاره به محدودیت های صادرات افزود: درگذشته نه چندان دور بیش از ۳۵ قلم کالای صادراتی همچون بادام، زیره، گردو، پسته، برگ زردآلو، قیسی و.. در سبد صادراتی قرار داشتند، درحالیکه اکنون صادرات به چند محصول پسته، خرما، کشمش و تا حدودی انجیر محدود شده است.

او ادامه داد: زمانی نام ایران در کنار فرش، خاویار، زعفران و پسته می‌درخشید، متاسفانه صادرات خاویار و فرش حذف و زعفران به افغان‌ها واگذار شد و اکنون صادرات پسته هم نفس‌های آخرش را می‌کشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با بیان اینکه اعمال برخی سیاست‌ها منجر به محدود شدن فعالیت تولیدکنندگان وصادرکنندگان شده است، افزود: چه دلیلی دارد صادرکننده ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت پایین‌تر به واردکننده تحویل دهند. ما انتظار رسیدگی فوری داریم تا قبل از آنکه فرصت را از دست بدهیم.

فرشچیان با بیان اینکه در اتاق‌های در بسته برای صادرکنندگان بدون مشورت با تشکل‌ها تصمیم گیری می‌کنند، گفت: با راه‌اندازی سامانه نیما صادرکننده موظف شد ارز حاصل از صادرات را در این سامانه اعلام کنند، در این سامانه صادرکننده، واردکننده را نمی‌بیند و نیاز‌های آنها مشخص نیست.

فرشچیان ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک با تک‌نرخی شدن ارز و تغییر رویه بانک مرکزی امیدواریم اوضاع بهبود یابد چراکه اکنون بانک مرکزی از حیطه کاری خود خارج شده و وظایف وزارت صمت را انجام می‌دهد و دیگر وظیفه نظارتی خود را انجام نمی‌دهد.

ایران از صادرکننده زیره به واردکننده تبدیل شده است

در ادامه مجید بازیان عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: اگر سیاست گذاران و بانک مرکزی بر استمرار این چرخه اصرار کنند، در چندسال آینده وضعیت پسته، کشمش و انجیر مشابه فرش می‌شود. 

به گفته او، علی رغم آنکه در یک مقطع تعیین کننده قیمت زیره در جهان بودیم، اما اکنون واردکننده شدیم.

بازیان ادامه داد: اگر خواستار بهبود وضع فعلی هستیم، سیاست غلط پیمان سپاری باید اصلاح شود و نرخ دستوری از بین رود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: علی رغم آنکه صادرات محصولات کشاورزی مشمول یارانه و تسهیلات نیست، اما در مقابل تمامی امکانات به واردات داده می‌شود.

همچنین محمد امین حاج کاظمیان بازرس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: در دنیا نرخ ارز و ارزش پول ملی بر اساس طلای جهانی مشخص می‌شود، در ایران همیشه قیمت دلار و یورو ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از نرخ جهانی است که فشار آن به صادرکننده تحمیل می‌شود؛ اینکه دولت به دنبال مدیریت و کنترل جریان ارزی است پذیرفته شده بوده، اما باید درست قیمت‌گذاری شود.

به گفته او، به خودروساز اجازه صادرات خشکبار داده می‌شود تا از محل صادرات خودرو چینی وارد کند. با ورود آنها به این بازار کیفیت محصولات و اعتبار ایران کاهش یافته است.

حاج کاظمیان گفت: این نوع سیاست گذاری ارزی سبب شده تا بازار صادراتی ایران محدود شده و اعتبار خود را از دست بدهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار