جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای است که در حوزه‌های علمی به یک دانشمند تعلق می‌گیرد و امروز برندگان نوبل پزشکی اعلام شدند.

مجمع نوبل در مؤسسه کارولینسکا در سوئد تصمیم گرفته است که جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی ۲۰۲۴ را به طور مشترک به ویکتور آمبروس و گری روکون «به دلیل کشف microRNA و نقش آن در تنظیم ژن پس از رونویسی» اعطا کند.

آن‌ها در سال ۱۹۹۳ یافته‌های غیرمنتظره‌ای را منتشر کردند که سطح جدیدی از تنظیم ژن را توصیف می‌کرد.

ویکتور آمبروس و گری روکون microRNA را کشف کردند، دسته جدیدی از مولکول های RNA کوچک که نقش مهمی در تنظیم ژن ایفا می کنند. کشف پیشگامانه آن‌ها در کرم کوچک C. elegans یک اصل کاملاً جدید در تنظیم ژن را آشکار کرد. معلوم شد که RNA های کوچک با اهمیت فیزیولوژیکی عمیق برای موجودات چند سلولی از جمله انسان ضروری است. به دنبال تحقیقات آن‌ها ثابت شده است که میکرو RNA ها برای چگونگی رشد و عملکرد موجودات زنده بسیار مهم هستند.

ویکتور امبروز متولد ۱۹۵۳ و زیست شناس آمریکایی است که برای کشف میکرو آر ان‌ای (miRNA) مشهور است. او پروفسور دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست است.

گری بروس رووکن متولد ۱۹۵۲ در کالیفرنیا است. او یک زیست شناس مولکولی و پروفسور ژنتیک در دانشکده پزشکی هاروارد واقع در بوستون آمریکا است.

منبع: nobelprize

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
حقیقتش انتخاب بسیار شایسته ای هست و جای تبریک دارد. بخاطر اینکه micro Rna نقش خیلی مهمی در تشخیص و درمان انواع سرطان دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
با این آموزش و پرورش هر کلاس ۳۰ نفر آرزوی یه نوبل درست و درمون رو به گور میبریم
آخرین اخبار