با توجه به اینکه اجرای کنسرت ممکن است به آثار تاریخی فرهنگی آسیب وارد کند بسیاری از افراد از جمله فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با این مساله مخالف هستند و معتقدند این مساله به جای جذب گردشگر نوعی گردشگرپرانی است.

با توجه به اینکه برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی فرهنگی ممکن است به این آثار آسیب وارد کند بسیاری از افراد از جمله فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با این مساله مخالفند، البته برخی نیز با این موضوع موافق هستند. کما اینکه تیرماه امسال کنسرت علیرضا قربانی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد یا اجرای نمایش موسیقی در حافظیه در چند روز اخیر و یا کنسرت نمایش سی صد که قرار است در روز‌های آتی در تخت جمشید برگزار شود.


بیشتر بخوانید

علیرضا قربانی در تخت جمشید کنسرت برگزار می‌کند

 صدا پشت به تخت جمشید است؛ دغدغه ما پاسداری از این بناست

کنسرت علیرضا قربانی در پایتخت تاریخی ایران + فیلم


سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس اظهار کرد: اجرای موسیقی نمایش در حافظیه در چند روز اخیر موجب شد تا در بعد از ظهر‌ها حدود ساعت ۱۷ تا پاسی از شب درِ آرامگاه بسته شود و تنها اجازه ورود برای کسانی باشد که متقاضی بازدید از موسیقی نمایش هستند.

او با بیان اینکه روز جمعه ۱۳ مهرماه برای بازدید از حافظیه مراجعه کردم و تازه متوجه شدم که درِ آرامگاه بسته است، ادامه داد: چه تعداد افراد زیادی که برای بازدید از آرامگاه حافظ آمده بودند و با ناراحتی آنجا را ترک کردند و قابل توجه، رخ دادن این مساله در هفته بزرگداشت حافظ است.

برگزاری موسیقی نمایش در حافظیه

کنشگر میراث فرهنگی در فارس با بیان اینکه از قبل در این زمینه آگاهی رسانی نشده بود، تاکید کرد: حتی یک بنر هم در نزدیکی حافظیه نصب نشده بود تا درخصوص اجرای موسیقی نمایش در حافظیه و زمان آن آگاهی رسانی شود. 

آریا ضمن انتقاد از اینکه درخصوص روز و ساعت دقیق این موسیقی نمایش در حافظیه آگاهی رسانی کافی صورت نگرفته است، افزود: اعلام شده بود که به مناسبت هفته بزرگداشت حافظ چنین رویدادی برگزار می‌شود، اما زمان و ساعت دقیق آن اطلاع رسانی نشده بود.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: به فرض من که اهل شیراز هستم وقتی درِ حافظیه بسته است، امشب می‌روم و یک روز دیگر برای بازدید از آرامگاه برمی گردم، اما گردشگری که برنامه ریزی کرده و فرصت کمی برای بازدید از آثار تاریخی دارد و از یک شهرستان، استان و حتی کشور دیگر برای بازدید از آرامگاه حافظ می‌آید و با چنین صحنه‌ای (بسته شدن درِ آرامگاه به علت برگزاری کنسرت) روبرو می‌شود آیا این حق است که با خاطره‌ای ناخوشایند از شیراز برود؟

جذب گردشگر یا گردشگرپرانی؟

فعال میراث فرهنگی در فارس ادامه داد: این مساله در واقع به جای جذب گردشگر نوعی گردشگرپرانی و روشی برای فرار گردشگر است.

حافظیه

برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی فرهنگی تنها به نفع تعدادی افراد و باندهاست

او اضافه کرد: در واقع برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی فرهنگی تنها به نفع تعدادی افراد و باندهاست که سود‌های کلانی در جیب آن‌ها می‌رود و تنها برای معرفی و شهرت خودشان از آثار تاریخی فرهنگی بهره می‌برند چرا که اماکن تاریخی فرهنگی همچون حافظ و تخت جمشید و جا‌های شناخته شده در ایران، نیازی به معرفی ندارند شاید همه مردم از نزدیک ندیده باشند ولی نام آن‌ها را شنیده و آن‌ها را می‌شناسند.

آریا تاکید کرد: حافظیه رتبه نخست بازدیدکنندگان چه در استان فارس و چه در کل کشور و در همه ایام سال (چه در ایام نوروز و چه غیر از نوروز) را به خود اختصاص داده است، تخت جمشید نیز به همین صورت از بازدید بالای گردشگران برخوردار است.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس اظهار کرد: وقتی اثری تاریخی – فرهنگی از میزان بالای بازدیدکننده برخوردار است هر گونه اقدام مانند اجرای کنسرت در آن، نیاز به اطلاع رسانی بسیار گسترده دارد و آن هم پیش از شروع هر اقدام در آن و حداقل یک هفته قبل از هر کاری باید در خصوص آن اطلاع رسانی صورت گیرد نه اینکه با اعتراض تعدادی، تازه اعلام کنند که باید چنین اقدامی می‌شد و یا شروع به اطلاع رسانی کنند.

برگزاری کنسرت در آثار تاریخی

او تصریح کرد: از طرف دیگر اجرای کنسرت و فیلمبرداری در اماکن تاریخی فرهنگی بر اساس قانون ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

آریا افزود: اینکه مسئولی تنها با حرف زدن موضوعی را اعلام کند (برای مثال اجرای کنسرت یا فیلمبرداری در اماکن تاریخی فرهنگی)، اثربخشی ندارد و قابل استناد نیست بلکه قانون اگر بخواهد تغییر کند باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا موضوع در تمام کشور اجرا شود.

کنشگر میراث فرهنگی در فارس تاکید کرد: بنابراین اجرای کنسرت در اماکن تاریخی بر اساس قانون و از پایه ممنوع و تخلف است.

او افزود: برخی اجرای کنسرت در آثار تاریخی ایران و استان فارس را با برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی فرهنگی خارج از کشور و اروپا مقایسه می‌کنند و این در حالی است که بررسی نمی‌کنند که نوع آن محوطه‌ها و اماکن تاریخی در خارج از کشور با آثار فرهنگی تاریخی در داخل کشور ما متفاوت است یا زمان بازدید، حفاظت و مرمت و دیگر ویژگی‌های آن فرق دارد و همه جوانب مثبت و منفی در اثر تاریخی باید سنجیده شود.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس بیان کرد: همچنین وقتی گفته می‌شود «اثری ثبت ملی است» یعنی آن اثر فرهنگی تاریخی متعلق به همه مردم است و اگر بخواهیم کاری در آن انجام دهیم باید به آگاهی و اطلاع همه شهروندان رسیده و به شور و مشورت گذاشته شود و نظرات و پیشنهادات مردم نیز مورد توجه قرار گیرد که به فرض آیا از اقدامی که در این اثر تاریخی فرهنگی می‌خواهد انجام شود همه آن‌ها رضایت دارند یا خیر؟

اجرای کنسرت در تخت جمشید

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز سوم مهرماه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری کنسرت بزرگ علیرضا قربانی در مجموعه تخت جمشید و استقبال بالای فارسی‌ها از این کنسرت، اظهار کرد: مهرماه جاری کنسرت نمایش سی صد در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار می‌شود.

او اضافه کرد: مجوز‌های برگزاری این نمایش نیز صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس همچنین از برگزاری سفمونیک حافظ همزمان با هفته فرهنگی و هنری حافظ خبر داده بود.


بیشتر بخوانید 

 اجرای کنسرت نمایش ۳۰۰ در تخت جمشید


او همچنین ۱۷ مهرماه با بیان اینکه برنامه‌هایی فاخر برای هفته بزرگداشت حافظ در حال انجام است، گفت: اجرای نمایشنامه لسان‌الغیب با همکاری این اداره کل و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس طی شب‌های ۱۳ تا ۱۶ مهرماه با محوریت زندگی‌نامه حافظ در قالب نمایش و موسیقی یکی از رویداد‌های فاخر و ارزنده‌ای بود که در این هفته در جوار آرامگاه حافظ برگزار شد.


بیشتر بخوانید

 آرامگاه حافظ رایگان میزبان قدوم بازدیدکنندگان است


با توجه به اینکه برگزاری کنسرت و فیلمبرداری و هر اقدامی در اماکن تاریخی فرهنگی موافقان و مخالفانی دارد، بهتر آن است که این افراد را دور یک میز جمع کرد و نظر کارشناسان را در این خصوص مدنظر قرار داد و همچنین باید به این مساله توجه کرد که ما باید اماکن تاریخی - فرهنگی را حفاظت کرده و آن‌ها را صحیح و سالم به آیندگان بسپاریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار