رییس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: زد و بند، تخلف یا اهمال کاری برخی افراد و سوداگری آنها موجب گسترش تغییر کاربری‌ غیرمجاز زمین شده که حتماً مورد تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

شهرام کرمی در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی و حفظ حقوق بیت المال با محوریت قانون جامع حدنگار (کاداستر) خاصه در امور زمین های کشاورزی، با بیان اینکه تاکنون ۲۲ هزار قطعه سند در استان حدنگاری شده است، افزود: حدنگاری اراضی استان به ۷۳ درصد رسیده و تا پایان سال این رقم به ۹۰ درصد می‌رسد.

وی طرح کاداستر را از جمله طرح‌های مهم و مورد تأکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه دانست و تصریح کرد: استان کرمانشاه در ۶ ماهه اول سال جاری بیشترین تعداد صدور سند را در بین استان‌های دیگر داشته و از این حیث رتبه اول را در کشور دارد.

کرمی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبریک عملیات مقتدرانه و غرورآفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی، برگزاری نماز باشکوه جمعه نصر به امامت رهبر معظم انقلاب پس از تهدیدهای رژیم غاصب را نماد شجاعت، اقتدار و وحدت نظام مقدس اسلامی دانست.

در پایان جلسه تصمیماتی در خصوص شتاب گرفتن در روند اجرایی طرح کاداستر خاصه در حوزه زمین های کشاورزی، تعیین تکلیف واگذاری غار قوری قلعه و برخی موضوعات مرتبط با شهرداری اتخاذ شد.

طرح جامع کاداستر و تهیه‌ بانک اطلاعات مکانی زمین‌های کشاورزی، طرحی در جهت اهداف کشور برای حفظ و توسعه‌ زمین‌های کشاورزی، مدیریت بهینه‌ منابع آب و خاک کشور است. اولین مزیت تعیین تکلیف مالکیت اراضی، کاهش تصرف و تعرض به آن‌ها و در واقع، کاهش پدیده‌ زمین خواری است.

برخی اراضی توسط سودجویان مورد تصرف قرار گرفته و به شکل غیرقانونی دچار تغییر کاربری شده و به فروش می‌روند که تنها راهکار بهبود این وضعیت، اجرای کامل طرح کاداستر است.

همچنین، طرح کاداستر از تخلفات قولنامه‌ای و مالکیت اراضی جلوگیری می‌کند. مزیت دیگر طرح کاداستر، جلوگیری از صدور چند سند برای یک زمین است؛ زیرا در گذشته برای برخی اراضی به ویژه اراضی کشاورزی، به بهانه‌های مختلف بیش از یک سند صادر می‌شد. با اجرا شدن کامل طرح کاداستر، اطلاعات ملکی به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته و وضعیت ملکی اراضی نیز به راحتی قابل شناسایی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.