رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: نیازمند جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری استان قم هستیم.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ محمد ایرانی روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ در نشست تخصصی «اقتصاد گردشگری، با محوریت نقش گردشگری در توسعه اقتصادی و وفاق ملی و تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری (مدظله عالی) و ریاست‌جمهوری درباره گردشگری و وفاق ملی» که در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: حوزه گردشگری از حوزه‌هایی است که در قم مغفول مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: برای توسعه گردشگری باید به مواردی، چون ماندگاری زائر و ایجاد جذابیت توجه کنیم، امروزه با وجود ظرفیت‌هایی که در استان است، نتوانسته‌ایم، از ظرفیتی مانند حضور زائر برای توسعه گردشگر بهره ببریم.

او بیان کرد: در این موارد مشکلاتی وجود دارد و از جمله دلائل عدم رفع این موانع، ناتوانی در جذب سرمایه و فضاسازی برای حضور سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری است و همه این موارد نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها در استان است.

او خاطرنشان کرد: حوزه گردشگری، صنعت پاکی است و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوب در این حوزه باشد.

ایرانی اظهار کرد: جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای رشد صنعت گردشگری استان از اصلی‌ترین برنامه‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در دوره دهم است.

او بیان کرد: تشکیل کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی با بهره‌گیری از افراد دغدغه‌مند و فعال یکی از نقاط درخشان اتاق در ۱۶ ماه گذشته بوده است که به موجب فعالیت‌ها و پیگیری‌هایی که انجام داده‌اند، با اصلاح روابط بخش خصوصی با دستگاه‌های حاکمیتی باعث رونق صنعت گردشگری استان شده‌اند.

ایرانی با تأکید بر این که در گام نخست عارضه‌یابی انجام شده است، گفت: در این کمیسیون بررسی شده است که چرا حضور گردشگر در استان قم حدود ۴ ساعت است؛ اما در خراسان رضوی میانگین ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت و میانگین حضور گردشگر در استان فارس (شهر شیراز) ۳۶ ساعت است.

او با بیان این که استان قم نیز مانند استان‌های دیگر باید از اقتصاد گردشگری بهره کافی ببرد، تصریح کرد: اگر بخواهیم، واقعیت‌ها را در نظر داشته باشیم، با توجه به نزدیکی استان به پایتخت با مزایا و معایبی مواجه هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم مزایای نزدیکی قم به تهران را قرار گرفتن این استان در شاهراه مواصلاتی و اصلی‌ترین راه دسترسی کشور به آزادراه قم – تهران (آزادراه خلیج‌فارس) ذکر کرد.

او با برشمردن نقاط ضعف قرار گرفتن استان قم در نزدیکی تهران را مورد اشاره قرار داد و گفت: بخشی از امکانات ما در سال‌های گذشته به درستی به کار گرفته نشده و همین سبب شده است که این ظرفیت را استان تهران و سایر استان‌های مجاور از ما بگیرند.

ایرانی خاطرنشان کرد: استان قم نیازمند هتل‌های ۵ ستاره و ۴ ستاره است. 

او با بیان این که برای ماندگاری بالای گردشگران باید تأمل کرد، گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم، به استانداری پیشنهاد کرده است تا بخش قابل‌توجهی از تسهیلات تکلیفی که دولت مشخص می‌کند، برای هنر و گردشگری استفاده شود.

او با اشاره به تغییر فرهنگ استفاده از مجتمع‌های بین‌راهی گفت: نخستین مجتمع بین‌راهی در استان قم در سال‌های اولیه مورد توجه مسافران نبود؛ ولی در حال حاضر رویکرد در کل کشور تغییر کرده و در همه استان‌ها مجتمع بین‌راهی ساخته شده و در تعطیلات چندروزه تمام مجتمع‌های بین‌راهی شلوغ است و باید از این ظرفیت استفاده مفید بشود.

ایرانی افزود: باید با هنرمندی از این ظرفیت بهره برد و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم نیز حاضر است با برگزاری همایش‌ها، جذب سرمایه‌گذار و معرفی سرمایه‌گذاری در کنار فعالان گردشگری باشد.

علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا گلچین فرماندار شهرستان کهک، روح‌الله امراللهی رئیس شورای اسلامی شهر قم و شهاب علی‌عرب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم سخنران دیگر این نشست تخصصی بودند.

همچنین در این نشست تخصصی تعدادی از شرکت‌کنندگان دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود را بیان کردند و مسئولان حاضر در جلسه نیز پاسخگوی پرسش‌های مطرح‌شده بودند.

در این نشست تخصصی؛ پیشکسوتان بخش گردشگری، فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و تعدادی مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های مختلف دولتی از جمله سرهنگ فرامرزی رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان قم، محمدرضا حاجی‌رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، مرتضی خوش‌لهجه مدیرعامل شرکت گاز استان قم، علیرضا خاکی مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، علی رمضانی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم و … حضور داشتند.

در پایان این نشست تخصصی به مناسبت هفته گردشگری از تعدادی از پیشکسوتان بخش گردشگری، فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و مدیران دستگاه‌های دولتی استان قم با اهدای تندیس و لوح سپاس تقدیر و تشکر شد.

همچنین یک نهال زیتون به عنوان درخت یادبود هفته گردشگری با شعار صلح و دوستی (مهر ۱۴۰۳) در محوطه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با حضور تعدادی از مسئولان و فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری کاشته شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار