بلاگر‌ها سبک زندگی سودخواهی‌شان را کادوپیچ می‌کنند تا با تحریک حس کنجکاوی افراد، مخاطب جذب کنند.

 «چند وقتی بود دنبال‌کننده صفحه‌اش نبودم. یک روزی در اکسپلور اینستاگرامم ویدئویی دیدم که گفته بود قرار است از هم جدا شوند. عجیب بود. تمام مدتی که پیگیر صفحه‌اش بودم رابطه‌اش با همسرش خیلی خوب و عاشقانه بود. حس کنجکاوی‌ام گل کرد. صفحه‌اش را جستجو کردم. عمومی بود و هنوز پروفایلش، عکس خودش و همسرش بود. استوری‌هایش را نگاه کردم. ماجرای خیانت شوهرش را گفته بود. در یکی از استوری‌هایش نوشته بود «ساعت ۱۲ شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم.» همین باعث شد دوباره صفحه‌اش را دنبال کنم.» این گفته مریم ۳۴ است.

اگر صفحات این بلاگر‌ها را دنبال کرده باشید، استوری‌هایی مثل «سلام، اگر گفتید از کجا؟» «شب صفحه را خصوصی می‌کنم و عکس فلان موضوع را می‌گذارم، گوش‌به‌زنگ باشید» «امروز یک سورپرایز برایتان دارم» و… را دیده‌اید. آنها از طریق تحریک حس کنجکاوی مخاطب، روزبه‌روز بر تعداد مخاطب‌هایشان اضافه می‌کنند.

لایف‌استایل به دنبال جذب سود بیشتر

با پررنگ‌شدن فضای مجازی در زندگی، افرادی به سمت تولید محتوا رفتند که نه تخصص دارند و نه مدرک. صرفاً با ساخت یک حساب در سوشال‌مدیا، بلاگر شدند. اکثراً هم با عشق، محبت، علاقه و دلسوزی برای مخاطب فعالیتشان را آغاز می‌کنند. اما محمد لسانی کارشناس و فعال رسانه‌ای در این باره می‌گوید: «آن‌ها مخاطب را به چشم مشتری نگاه می‌کنند و فقط به دنبال افزایش فروش کالا و سودشان هستند.» 

بلاگری اول با وبلاگ‌نویسی شروع شد. اما با روی کار آمدن رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوب و… افراد به سمت تولید محتوای تصویری رفتند. به گفته لسانی، بلاگری درگذشته یک نوع تخلیه ذهنی بود. یعنی افراد علایق و احساساتشان را می‌نوشتند و به اشتراک می‌گذاشتند. اما کم‌کم به سمت جلب‌توجه و دیده‌شدن، رفتند. یعنی دیگر صرفاً نوشتن و ابراز احساس مهم نبود، اینکه چقدر دیده می‌شود و نظر مردم را جلب می‌کنند، اهمیت پیدا کرد. به همین علت بیشتر به سمت تابو‌ها و یا مسائلی که تا قبل از آن بیان‌کردنش عادی نبود، رفتند. این باعث شد رفته‌رفته شکل جدیدی از بلاگری سبک زندگی شکل بگیرد که به دنبال جذب فالوور میلیونی و سرمایه بیشترند.

بلاگر اینستاگرام

انسان رسانه‌هایی که فقط ناامید می‌کنند

مریم ادامه داد: «صفحه‌اش را که دنبال کردم منتظر بودم ساعت ۱۲ شب بشود تا عکسی که گفته بود را بگذارد. وقتی زمانش رسید عکس چت با همسرش را گذاشته بود. همسرش در آن گفتگو خواسته بود که حرمت‌ها را حفظ کند و عکس‌ها را پخش نکند. این روال چند شبی طول کشید. روز‌ها می‌گفت شب صفحه را خصوصی می‌کنم و عکس‌ها را می‌گذارم و شب با یک بهانه‌ای عکس نمی‌گذاشت. یک روز رفتم در صفحه‌اش تا فیلم و عکس‌های قبلی‌اش را ببینم. چشمم به تعداد فالوورهایش افتاد. در این ۵ روزی که من مجدد دنبالش می‌کردم، نزدیک ۲۰۰ هزار نفر به فالوورهایش اضافه شده بود.» 

بلاگر‌ها باتوجه‌به تعداد دنبال‌کننده‌هایشان افراد تأثیرگذاری هستند به همین خاطر باید موضوع درست و ارزشمند را به مخاطب ارائه دهند. اما بلاگر‌های امروز هدفشان فقط جذب سود و پول است. به همین خاطر از هر محتوای بی‌ارزشی استفاده می‌کنند تا فالوورهایشان هزارتایی و میلیونی بشود و پول تبلیغاتشان افزایش پیدا کند. بدون اینکه برایشان مهم باشد چه پیام پنهانی مثل کاهش رضایت از بدن، زندگی، پوشش، همسر، فرزندان، افزایش تجمل‌گرایی، طلاق، زندگی مجردی، داشتن حیوان خانگی و… منتقل می‌کنند.

زندگی لاکچری‌شان را مدیون شما هستند

درآمد اصلی این انسان رسانه‌ها از راه تبلیغات است. پیج‌های کاری برای رشدشان هزینه‌ای به این صفحات پرداخت می‌کنند و این بلاگر‌ها در ازای یک استوری، دو استوری، پست زمان‌دار، تگ کردن نامشان و… هزینه‌های هنگفتی از پیج‌های کاری دریافت می‌کنند. دقیقاً استفاده مخاطب و فالوور برای بلاگر در همین‌جاست. هرچقدر تعداد دنبال‌کننده صفحه‌شان بیشتر باشد هزینه تبلیغشان بیشتر می‌شود. مثلاً برای یک تک استوری ۳۵ تا ۴۰ میلیون حتی ۱۰۰ میلیون می‌گیرند.

ما قصد داشتیم به برخی از این صفحات پیام بدهیم و هزینه تبلیغات آنها را بپرسیم. اما این پیچ‌ها فقط به صفحات کاری با فالوور بالا پاسخ می‌دهند. اما طبق شنیده‌ها صفحه‌ای با ۲۶۰ هزار فالوور برای یک استوری، تقریباً ۷ میلیون؛ و صفحاتی که میلیونی فالوور دارند برای تک استوری ۳۵ تا ۴۰ میلیون و حتی بیشتر هزینه می‌گیرند. برخی‌شان حتی به دلار پول می‌گیرند. در واقع آنها سفر‌های لاکچری، مهمانی‌های مجلل، لباس‌ها، خانه شیک، تولد‌های رؤیای و… را مدیون شما مخاطب هستند.

شوآف بلاگرها

حس کنجکاوی که به نفع بلاگر‌ها کار می‌کند

به گفته لسانی، ملموس و عینی صحبت کردند بلاگر‌های سبک زندگی از مهم‌ترین راه‌های جذب مخاطب برای آنهاست. در واقع دست روی گره‌های مشترکی که با مخاطب دارند، می‌گذارند. حوزه‌هایی مثل غذا، آرایش، لباس، استایل، طلاق، ازدواج و… جز مسائلی است که مردم بیشتر با آن سروکار دارند. مثل بلاگری خودرو، مسکن و… برای فالوور‌ها غیرملموس نیست و نیاز به سرمایه زیادی هم ندارد.

همچنین احسان شاه قاسمی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران می‌گوید: مخاطب از طریق تحریک حس کنجکاوی جذب این صفحات می‌شود. مثلاً درگذشته اغلب ما دوست داشتیم در خصوص نحوه مدیریت همسایه‌ها در منزلشان مطلع شویم. اما امروزه به‌صورت شبانه‌روزی با یک تلفن هوشمند همه موضوعات زندگی برخی افراد برای ما در دسترس است.

آنفالویشان کنید!

حالا نقش مهم شما در قبال بلاگر‌های سبک زندگی این است که؛
۱. برای خودتان ارزش قائل شوید، هدفتان را از حضور در فضای مجازی مشخص کنید.
۲. اگر صرفاً دنبال روزمره‌های دیگران نیستید پس این صفحات را آنفالو کنید.
۳. از طرف دیگر اگر در اکسپلور اینستاگرامتان مجدد جلوی چشمتان قرار گرفت، آن را جز محتوای نامناسب بزنید.
۴. فضای اینستاگرامتان را شخصی‌سازی کنید.
۵. فکر نکنید آنفالو کردن یک نفر فایده ندارد. همان قصه قطره‌قطره جمع گردد است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۳
عمر رفت به بی حاصلی و بی هدفی .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۳
اینم یه هنره تو هم میتونی برو پول درار