صنعتگران چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار در کشور موفق به تولید پاکت‌های اسپوت پوچ و اسپتیک تقویت‌دار شدند.

فضل الله رحمتی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: هومن مرتضایی از صنعتگران جوان و متخصص استان در کارخانه‌ای با مساحت ۲۰ هزار مترمربع، نخستین پاکت‌های اسپوت پوچ و پاکت‌های اسپتیک تقویت‌دار را در ایران تولید و روانه بازار مصرف کرد.

وی افزود: این واحد صنعتی ظرفیت تولید ۲ هزار و ۵۰۰ تن کیسه بدون بافت پلاستیکی چند لایه از پلی‌اتیلن را دارد و با هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری تکمیل و بهره‌برداری شده است.

رحمتی اضافه کرد: محصولات این واحد در کشور برای نخستین بار تولید و روانه بازار شده است.

وی با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری این واحد صنعتی دانش‌بنیان بیان داشت: پاکت‌های اسپوت پوچ به طور کامل نفوذ ناپذیر و بهترین جایگزین برای بسته‌بندی‌های قدیمی است.

رحمتی گفت: از این بسته‌بندی برای استفاده در همه صنایع مواد غذایی از جمله رب گوجه، سس، انواع کنسانتره، پوره، ژله، مواد آرایشی و بهداشتی، آب، الکل، مواد اسیدی و انواع مایعات استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: پاکت‌های اسپتیک نوعی بسته‌بندی به طور کامل استریل برای نگهداری مدت زمان طولانی بدون مواد نگهدارنده و در دمای محیط است و از این بسته‌بندی برای رب گوجه، انواع پوره میوه، مواد آرایشی و بهداشتی، انواع روغن‌ها و صنایع دارو سازی استفاده می‌شود.

رحمتی بیان داشت: بسته‌بندی اسپتیک فرآیندی است که طی آن از ورود میکروارگانیسم‌ها به درون بسته در حین بسته‌بندی و پس از آن جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: با روند اسپتیک محصولات پایداری تولید می‌شوند که برای نگهداری نیاز به سردخانه ندارد.

هومن مرتضایی مدیرعامل این واحد صنعتی نیز با اشاره به اینکه فرآیند اسپتیک شامل سه مرحله است، گفت: استریل کردن حرارتی محصول، استریل کردن مواد بسته‌بندی و استریل ماندن در طول زمان نگهداری در بسته‌بندی. این بسته بندی‌ها برای محصولات فرآوری شده به روش اسپتیک مناسب هستند که باید در دمای اتاق پر، ذخیره و توزیع شوند.

وی افزود: این کیسه‌ها راهی مناسب و کارآمد برای حمل و نقل مقادیر زیاد در فواصل طولانی هستند.

مرتضایی گفت: همچنین کیسه‌های اسپتیک برای پر کردن و توزیع کارآمد مواد تازه، مواد با ماندگاری افزایش داده شده، مواد غذایی فرآوری شده و نگهداری بهتر محصولات غیر غذایی مناسب است.

وی ادامه داد: کیسه اسپتیک باعث نفوذ نکردن اتمسفر محیط به داخل بسته و در نتیجه رشد نکردن میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها می‌شود و از این رو خواص ارگانولپتیک، ارزش غذایی، طعم. مزه و رنگ محتویات بسته‌بندی تغییر نمی‌کند.

مرتضایی گفت: پاکت‌های اسپوت پوچ روشی مقرون به صرفه و کارآمد برای نگهداری و بسته‌بندی مایعات، خمیر‌ها و ژل‌هاست، با ماندگاری قوطی و راحتی یک کیسه آسان بازشود. این پاکت‌ها به کاربر اجازه می‌دهند هنگام استفاده از محتویات، کنترل بهتری دارد.

وی افزود: کیسه‌های اسپوت پوچ (دهانه‌دار) به دلیل راحتی که برای کاربر نهایی و مزایایی که برای تولیدکننده دارند، صنایع زیادی را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

مدیر این واحد صنعتی گفت: بسته بندی انعطاف‌پذیر پاکت‌های اسپوت پوچ نسبت به قوطی‌های فلزی فضای کمتری را اشغال می‌کند و سبک‌تر هستند بنابراین هزینه حمل و نقل آنها کمتر است و از آنجایی که مواد بسته‌بندی انعطاف پذیر است، می‌توان تعداد بیشتری از آنها را در جعبه حمل و نقل بسته بندی کرد و مایعات برای به حداقل رساندن شکستگی یا نشت به مواد تقویت شده خاصی نیاز دارند.

گفتنی است؛ چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که تعدادی از محصولات واحد‌های تولیدی این استان به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

چهارمحال و بختیاری ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دارد که هم‌اکنون ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی استان آمادگی واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی مختلف هستند.

هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری بیش از یک هزار واحد صنعتی در حال فعالیت است که ۳۶ واحد این مجموعه واحد‌های بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحد‌های صنعتی کوچک هستند.

تاکنون با صدور بیش از ۲ هزار جواز تاسیس و افزون‌بر ۴۰۰ طرح با سرمایه‌گذاری بالای ۶۰ درصد طرح‌های صنعتی اجرایی شده که در راستای کمک به تکمیل این طرح گام‌های بلندی برداشته شده است.

چهارمحال و بختیاری در برخی محصولات صنعتی از جمله لوازم خانگی، تولید چادر مشکی، موکت و برخی از صنایع دیگر رتبه‌های مطلوبی در کشور دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار