دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت نظام خانواده و اتخاذ تدابیر و راهبردهای موثر پیشگیرانه با رویکرد صیانت از این ساختار مقدس، گفت: صیانت از نهاد خانواده محوری‌ترین گفتمان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

حجت الاسلام غلامرضا نجفی در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان بیان کرد: متاسفانه شواهد و داده‌های آماری موید برخی از نواقص و معایب در ساختار خانواده بوده و در سال گذشته، هم روند ازدواج‌ها در سیستان و بلوچستان نزولی بوده و هم آمار طلاق‌های ثبتی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: اتخاذ تمامی مداخلات موثر در حوزه تحکیم خانواده بر تمامی مدیران و متولیان امر پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی مفروض است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان با اشاره به اهم تهدیدات حوزه خانواده، گفت: متاسفانه اهمال در مدیریت شایسته فضای مجازی، معضلات اقتصادی و تورم‌ سال‌های گذشته، کوتاهی در برگزاری کارگاه‌های موثر در حوزه مهارت‌های زندگی، ازدواج‌های غیرمتعارف اعم از ازدواج‌های شرعی غیر ثبتی، ازدواج با اتباع خارجی، کودک همسری و تعدد زوجات، دخالت‌های اطرافیان و مسائلی از این دست به طور گسترده بنیان خانواده در استان را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر طراحی راهبردهای علمی و در نظرگیری فرهنگ بومی سیستان و بلوچستان در تدوین و پیاده‌سازی برنامه‌های حوزه خانواده، ادامه داد: خوشبختانه تدابیر موثری در حوزه انجام مداخلات داوری و اخذ نظر مشاوران سامانه تصمیم در خصوص طلاق‌های توافقی و غیر توافقی در بسیاری از شهرهای استان عملیاتی شده، اما ضرورت دارد تا با هدف عدالت توزیعی این تدابیر در تمامی شهرستان‌های استان، مدنظر قوه قضاییه و سازمان بهزیستی قرار گیرد.

وجود ۱۳۰ خانه سازش در سیستان و بلوچستان

حجت الاسلام نجفی گفت: علاوه بر این حمایت‌های حداقلی و معیشتی از خانواده‌های محروم در دهک‌های کم برخوردار نیز ضرورتاً باید در فهرست برنامه‌های اولویت‌دار نهادهای حمایتی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: آموزش‌های پیش از ازدواج نیز در مقطع فعلی ناکافی و ناموثر بوده و صرف حضور در دوره‌های ۶ ساعته پیش از ازدواج با رویکردهای متفاوت قطعاً نمی‌تواند به نهادینه سازی فرهنگ مهارت‌های زندگی در زوجین و دختران و پسران در آستانه ی ازدواج کمک شایانی کند

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان بیان کرد: تأکید بر ثبت واقعه ازدواج و اجتناب از ازدواج‌های شرعی غیر ثبتی با آگاه‌سازی خانواده‌ها و روحانیون مذهبی از تبعات ازدواج دختران ایرانی با اتباع خارجی غیرمجاز و پیامدهای منبعث از آن نیز از مقولاتی است که می‌بایست مدنظر دستگاه های فرهنگی و تبلیغی واقع شود.

وی افزود: همچنین در سال‌های گذشته با تأکید بر توسعه فرهنگ میانجیگری و اصلاح ذات البین، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اقدام به راه‌اندازی خانه‌های سازش با رویکرد محله محوری و استفاده از ظرفیت معتمدان و متنفذان قومی کرده، خانه‌های سازشی که در بیشتر شهرستان‌های استان افتتاح شده و با بیش از ۱۳۰ خانه سازش اقدامات موثری نیز در حوزه‌های گوناگون به ویژه خانواده و رفع اختلافات زوجین صورت پذیرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار