مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: منتظر بازگشت درنای امید در تالاب فریدونکنار هستیم و در این صورت بحث رهاسازی درنای امید و رویا درنای بلژیکی را خواهیم داشت.

عطاءالله کاویان  اظهار کرد: درنای بلژیکی در شرایط مطلوبی به سر می‌برد و با بازگشت درنای امید، رهاسازی درنای رویا را در دستور کار خواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: منتظر هستیم درنای امید از ۱۵ تا ۲۰ آبان‌ماه وارد تالاب فریدونکنار شود. البته براساس تجربه‌های قبلی درنای امید نیمه اول، نیمه دوم آبان و یا حتی نیمه اول آذرماه هم به تالاب فریدونکنار مهاجرت می‌کرد.

درنای سیبری در حالی سال‌ها تنها به استان مهاجرت می‌کرد سال ۱۴۰۱ سفر متفاوتی برایش رقم خورد و با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست به تنهایی‌اش پایان داده شد.

درنای بلژیکی جهت همراهی با «امید» و به‌منظور احیای کریدور پروازی ایران ششم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ از بلژیک به تالاب فریدونکنار منتقل شد.

روز یکشنبه ۱۴ اسفندماه سال ۱۴۰۱ هر دو پرنده تالاب فریدونکنار را به مقصد سیبری ترک کردند ولی پس از طی ۱۵۰ کیلومتر مسافت درنای بلژیکی یا همان رویا از ادامه همراهی با «امید» درنای سیبری بازماند.

«رویا» در این منطقه به مدت ۲ روز سرگردان شده بود ولی زنده‌گیری و به همان اوجاکله منتقل شد و اقدامات لازم برای حفاظت از این پرنده زیبا و نادر انجام گرفت.

پس از این ماجرا ادامه چشم‌انتظاری درنای رویا برای برگشت امید شروع شد ولی پاییز سال ۱۴۰۲ درنای امید به فریدونکنار بازنگشت و از آن مدت تاکنون درنای رویا چشم‌انتظار بازگشت درنای امید است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار