پس از بازگشایی مرز مسافری شوشمی در ششم تیرماه سال ۱۴۰۲ ؛ اخیرا مسئولان ۲ طرف بر سر برقراری تردد خودرویی از این مرز هم به توافق رسیدند.

امکان تردد خودرو (کاپوتاژ) از طریق مرز شوشمی از آنجا حائز اهمیت است که مردم منطقه پاوه و حلبچه عراق از گذشته‌های دور به دلیل قرابت فامیلی و داد و ستد تجاری، رفت و آمد‌های زیادی با هم داشتند و اینک بازگشایی بخش مسافری و خودرویی این مرز تردد را آسان کرده و هزینه‌های مردم و زمان سفر آنها را نیز کاهش داده است.

شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه افزون بر ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. این شهرستان با استان حلبچه اقلیم کردستان هم مرز است و اکنون مرز و بازارچه رسمی شوشمی در بخش نوسود این شهرستان فعال است.

بازارچه شوشمی یکی از قدیمی‌ترین مرز‌های کشور است که قدمتی ۸۰ ساله دارد و در طول سال‌های جنگ تحمیلی تعطیل بود و بعد از گذشت مدتی فعالیت تجاریش را آغاز کرد و در شرایط فعلی جزو بازارچه‌های فعال کشور است.

این بازارچه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.

بازارچه شوشمی از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد؛ روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه کامیون به بازارچه فوق تردد می‌کنند و کالا‌هایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی، صیفی جات از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می‌شود.

مرز شوشمی تا تیرماه سال ۱۴۰۲ تنها مرز اقتصادی و بازرگانی بود، اما از ششم تیر ماه سال گذشته و با توافق استانداران کرمانشاه و حلبچه به مناسبت عید قربان مرز تردد مسافری این مرز نیز بازگشایی شد و در مهرماه امسال و پس از ۱۵ ماه از این اتفاق در دیدار دیگری مابین مسوولان، ۲ طرف بر سر برقراری تردد خودرویی (کاپوتاژ) در این مرز به توافق رسیدند تا آمد و رفت مردم از طریق این مرز رسمی با سهولت بیشتری انجام شود.

مردم منطقه پاوه قبل از بازگشایی مرز شوشمی برای سفر به کردستان عراق باید به شهرستان مریوان استان کردستان می‌رفتند و از طریق مرز باشماق این شهرستان وارد خاک عراق می‌شدند که این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه مضاعف زمان سفر را چند ساعت افزایش می‌داد، اما اینک از طریق شوشمی در مدت ۲ ساعت می‌توان به شهر سلیمانیه عراق و یک ساعته به شهر حلبچه رسید.

نشست مشترک فرمانداران مرزی پاوه و حلبچه برای توسعه مرز شوشمی

به دعوت فرماندار حلبچه اقلیم کردستان عراق نشست مشترکی با حضور هیات ایرانی به سرپرستی علیرضا حیدری فرماندار شهرستان پاوه به منظور بررسی موضوعات و مسائل دو طرف در فرمانداری حلبچه برگزار شد.

روابط عمومی فرمانداری پاوه در گزارشی به تشریح این سفر پرداخت و نوشت: در این نشست مسائل و موضوعات مختلف مطرح و در خصوص تسریع در امور و بهبود شرایط تردد مسافر و نیز تسهیل و رونق هر چه بیشتر تجارت فی مابین از طریق مرز شوشمی تصمیماتی اتخاذ و توافقات راهگشایی حاصل شد.

در این نشست موضوع تردد خودرو (کاپوتاژ) از طریق مرز شوشمی مطرح و با این مطالبه عمومی مردم ۲ طرف مرز موافقت شد. دو طرف بر تردد خودرو برای تسهیل شرایط ورود و خروج مسافر با خودرو شخصی تاکید و مقرر گردید که تا یک ماه آینده این مطالبه مردمی اجرایی گردد.

همچنین موضوعات مختلفی، چون تنظیم ساعات کار گمرکات دو طرف، ساعات کاری پایانه مسافری شوشمی به جهت تسهیل شرایط تجاری و تردد مسافر طرح و مورد موافقت دو طرف قرار گرفت.

در این دیدار بر هماهنگی و ارتباطات مستمر نیرو‌های مرزبانی دو کشور ایران و عراق و تقویت این هماهنگی‌ها نیز تاکید شد.

از جمله موضوعات مورد پیگیری دیگر این نشست می‌توان به موضوع توریسم درمانی و معرفی ظرفیت‌های پزشکی بیمارستان قدس پاوه در جذب گردشگران درمانی اقلیم کردستان و خاصه استان حلبچه اشاره کرد که مورد استقبال طرف عراقی قرار گرفت.

دیپلماسی مهارتی و نیز آمادگی سازمان فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه در جهت آموزش کار آموزان عراقی در رشته‌های مختلف و نیز گمرک جمهوری اسلامی استان در آموزش تجار و رانندگان عراقی در حوزه گمرکات و قوانین بین المللی از دیگر دستور کار‌های این نشست بود.

سپس موضوع بازگشایی مرزسازان مطرح گردید که ضمن بررسی پیگیری‌ها و توافقات قبلی مقرر شد که این پیگیری‌ها از طریق وزرای خارجه دو طرف تا حصول نتیجه پیگیری گردد. نگاه هر دو طرف به بازگشایی و استفاده از مرز سازان مثبت بوده و این موضوع باعث تسریع در کار خواهد شد.

در این نشست هر دو طرف بر انجام دیدار‌های دوره‌ای مشترک و رفع مشکلات احتمالی و نیز هماهنگی‌های بیشتر تاکید کردند.

ماموستا مُلا «قادر قادری» امام جمعه پاوه نیز در خطبه‌های نماز جمعه دیروز این شهرستان از این اقدام دولت در راستای برقراری تردد خودرویی در مرز شوشمی قدردانی کرد و با اشاره به سفر هیاتی از این شهرستان به استان حلبچه گفت: فرماندار پاوه به همراه هیاتی چهارشنبه گذشته به استان حلبچه رفتند و تصمیمات خوبی گرفته شد و مقرر گردیده در مرز شوشمی تردد خودرو آزاد شود و اهالی منطقه بتوانند با خودروی خود تردد کنند و ظاهراً هم مسوولان پاوه و هم استاندار و فرماندار حلبچه موافقت کرده‌اند و به زودی آمد و رفت خودرو در کنار مسافرانی که آمد و رفت می‌کنند، آزاد شود؛ به‌شخصه زیاد به عراق تردد ندارم ولی اگر مردم ما در رفاه و آسایش باشند من هم خوشحالم.

وی تصریح کرد: مسوولان کار خوبی انجام داده‌اند ان‌شاءالله پیگیر باشند تا به یاری حق شاهد آمد و رفت اتومبیل از پاوه به شهر‌های اقلیم کردستان و از اقلیم کردستان به پاوه باشیم.

ماموستا قادری همچنین از استاندار و فرماندار حلبچه نیز قدردانی کرد و از آنان خواست برای تردد خودرو در مرز شوشمی و هم مساله باز شدن مرز سازان هرچه بیشتر اقدام کنند.

بازگشایی بخش مسافری مرز شوشمی تاثیر زیادی در ایجاد رونق اقتصادی منطقه اورامانات گذاشته و از سال گذشته تاکنون حجم تردد‌ها از این مرز هر روز اضافه می‌شود و رضایتمندی مردم را نیز به دنیال داشته است چرا که در کاهش هزینه و زمان سفر مسافران نیز موثر بوده است.

تردد ۵۰ هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از مرز شوشمی در سال جاری

آمار‌های اداره کل گمرکات استان کرمانشاه نیز از تردد حدود ۵۰ هزار مسافر داخلی و خارجی در نیمه اول امسال از مرز شوشمی خبر می‌دهد.

براساس آنچه که روابط عمومی گمرکات استان در اختیار خبرنگار ایرنا قرار داد در نیمه اول امسال در مجموع ۴۹ هزار و ۲۵۹ مسافر ایرانی و خارجی از مرز شوشمی تردد کرده اند که از این تعداد ۳۱ هزار و ۵۱۹ مسافر خارجی و ۱۷ هزار و ۷۴۰ مسافر نیز ایرانی بوده اند.

تفکیک این آمار‌ها نیز به این صورت است که در این مدت هشت هزار و ۷۸۸ ایرانی از طریق مرز شوشمی وارد کشور و هشت هزار و ۹۵۲ نفر نیز از طریق این مرز از کشور خارج شده اند.

همچنین تعداد مسافران خارجی وارد شده به کشورمان از طریق مرز شوشمی در نیمه اول امسال ۱۶ هزار و ۷۰۵ نفر و تعداد مسافران خارجی خارج شده از کشور از این مرز نیز ۱۴ هزار و ۸۱۴ نفر بوده اند.

در مرز شوشمی اکنون غیر از تردد مسافری، شاهد انجام فعالیت‌های تجاری نیز هستیم به طوریکه در پنج ماه سپری شده از سال جاری بیش از ۱۱ هزار کامیون صادراتی از این مرز تردد داشته و ۲۰ میلیون و ۸۵ هزار دلار به وزن ۱۲۵ هزار تن نیز سهم گمرک این مرز در بخش صادرات کالا بوده است.

مرز شوشمی پاوه ظرفیت‌های فراوانی برای ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و افزایش سطح درآمد مردم منطقه دارد که تکمیل زیرساخت‌ها می‌تواند بازهم شرایط بهتری را فراهم آورد و یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز این مرز توسعه راه ارتباطی آن است و سپس توسعه و تقویت ارتباطات مخابراتی و تجهیزات گمرکی را می‌توان از دیگر ملزومات لازم برای توسعه این مرز برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.