در گزارش زیر به پشت‌پرده موج جدید اتهام‌زنی‌ها و تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران در ۲۴ساعت گذشته و همراهی صهیونیست‌ها پرداخته‌ایم.

رژیم صهیونیستی مدعی شد به اسنادی دست یافته که حاکی از اطلاع ایران از عملیات ۷ اکتبر یعنی «طوفان الاقصی» است. نیم‌نگاهی به همین خبر که توجه به جزئیات آن به‌راحتی شکاف‌های سناریوی ساخته و پرداخته صهیونیست‌ها را برملا می‌کند و قرار دادن آن در کنار حجم اخبار جعلی، ادعا‌های تکراری و بدون سند و دروغ‌های شاخداری که این روز‌ها علیه ایران و محور مقاومت مطرح می‌شود، کافی است تا بفهمیم ما با الگویی از یک جنگ همه‌جانبه و تمام عیار که از آن به جنگ ترکیبی یا هیبریدی یاد می‌شود، مواجه هستیم.

ماجرا از اینجا شروع شد که شنبه، سه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال، در گزارش‌هایی مبتنی بر اسنادی که ارتش اسرائیل در اختیارشان گذاشته بود، مدعی شدند ایران از حمله هفتم اکتبر از قبل باخبر بوده و به نوعی در برنامه‌ریزی برای آن مشارکت داشته است. 

خبرنگاران این رسانه‌ها همان شب به وقت محلی، از نمایندگی جمهوری اسلامی نزد سازمان ملل درباره این اسناد ادعایی و همچنین درخواست ۵۰۰ میلیون دلار توسط حماس از ایران که البته مطابق همان اسناد با پاسخی از طرف ایران همراه نبوده، پرسیدند و این‌طور پاسخ شنیدند: «ما رژیم اسرائیل را یک رژیم جنایتکار ضدبشری و دروغگو می‌دانیم و اعتباری برای توهمات آن قائل نیستیم. آنها سابقه طولانی دروغ‌پراکنی، سندسازی جعلی و عملیات روانی فریب دارند».

نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین در پاسخ به پرسش این رسانه‌ها درباره دسترسی رژیم اسرائیل به اسنادی در خصوص اطلاع ایران از عملیات ۷ اکتبر، گفت: «در شرایطی که مسئولان حماس مستقر در دوحه اعلام کرده‌اند آنها هم اطلاعی از این عملیات نداشته‌اند و طراحی، تصمیم و مدیریت عملیات مزبور، صرفاً بر عهده شاخه نظامی حماس مستقر در غزه بوده است، هر نوع ادعایی که این عملیات را به ایران و یا حزب‌الله چه به‌صورت جزئی یا کلی مرتبط کند، فاقد اعتبار بوده و سندسازی تلقی می‌شود».

سناریوی آبکی

فارغ از اینکه موضع رسمی ایران و استدلال‌های محور مقاومت در رد این ادعا‌ها چه بوده، توجه به جزئیات این گزارش، ضعف‌های جدی سناریوی آبکی صهیونیست‌ها را برملا می‌کند. در گزارش سه روزنامه آمریکایی از کشف این اسناد در ژانویه گذشته در مخفیگاهی در خان‌یونس سخن به میان آمده است. این یعنی نزدیک به یک‌سال است که این اسناد در دست ارتش اسرائیل بوده است. پرسشی که اینجا به‌وجود می‌آید و بسیاری از تحلیلگران نیز به آن اشاره می‌کنند این است که چگونه می‌شود با وجود گذشت یک‌سال از عملیات «طوفان الاقصی» و در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته نشانی از صد و چند اسیر گرفتارش در نوار غزه پیدا کند و از سنوار ردپایی بیابد، به چنین اسناد مهمی دست یافته است؟ مضاف بر همه این سؤالات، چرا باید این اسناد با گذشت بازه  ده ماهه از کشف آنها توسط ارتش اسرائیل، در این زمان منتشر شود؟

رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها، به حل کردن پازلی شبیه است که تکه‌های دیگر تکمیل‌کننده آن را باید در وقایع و اخبار چند مدت اخیر جست‌وجو کرد. یک نمونه از این اخبار، اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا در بخش انرژی ایران، به بهانه حمله انتقام‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق۲ بود. این مسئله نیز با واکنش وزارت امور خارجه ایران همراه بود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی، اعمال این تحریم‌ها را نوعی باج‌خواهی برای رژیم یاغی اسرائیل دانست.

موج اتهام‌زنی سازمان‌یافته

همزمان اتحادیه اروپا به بهانه ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه شب گذشته‌اتهاماتی علیه کشورمان مطرح کرده است.  سیدعباس عراقچی، وزیر امورخارجه در توییتی در برابر موج اتهام‌زنی غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و با اشاره به دیدار‌هایش با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان او در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد: «ایران موشک بالستیک به روسیه ارسال نکرده است». 

عراقچی با بیان اینکه برخی اروپایی‌ها به رژیم اسرائیل انواع سلاح‌های پیشرفته را ارائه داده و مشتاقانه در عملیات نظامی علیه ایران شرکت کردند، توصیه کرد: «اگر اروپا نیاز به بهانه‌ای برای کوتاه آمدن در مقابل باج‌خواهی «اسرائیل» دارد، بهتر است سناریوی دیگری پیدا کند».

به نظر می‌رسد، کنار هم قرار دادن این خبر‌ها بتواند ما را به تصویری از آنچه کشور‌های غربی، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در صدد برساخت آن با این موج جدید اتهام‌زنی راه انداخته‌اند، برساند. با سندسازی باید پای تهران را به اصل ماجرای هفتم اکتبر باز کنند تا تصویر تحقیرآمیز شکست از یک گروه نظامی کوچک در نوار غزه با گذشت یک سال از عدم موفقیت در برابر آن فراموش شود. 

از سوی دیگر حمله موشکی موفقیت‌آمیز ایران در وعده صادق۲ آن‌قدر فشار روانی رسانه‌ای روی جبهه غربی- عبری آورده که سبب شده از هر تلاش و بهانه‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده و وجهه جمهوری اسلامی نزد افکار عمومی جهان را مورد خدشه قرار دهند. 

در نهایت شاید موج همزمان تحریم و‌اتهام‌زنی آمریکا و اروپا علیه ایران در ۲۴ ساعت گذشته مقدمه‌ای برای آماده‌سازی اذهان عمومی جهان و اقدام‌ها و ماجراجویی‌های احتمالی بعدی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان باشد؛ موضوعی که باید نسبت به آن حساس و هوشیار بود.

منبع: روزنامه قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار