قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول در خراسان جنوبی اجرایی شده است و اسناد می‌بایست به صورت رسمی تنظیم شوند در غیر این صورت ضمانت اجرایی ندارند.

ابراهیمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: پیشنهاد تصویب قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول در سال ۹۵ داده شد و در سال ۱۴۰۱ در مجلس تصویب شد، موارد تخلفی بررسی و نهایتاً امسال شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نهایی کرده و این قانون به صورت رسمی اعلام شد. 

او افزود: طبق این قانون اموال غیرمنقول یعنی اموالی که نتوان آنها را از جایی به جای دیگر جابجا و یا نقل مکان کرد می‌بایست به صورت رسمی ثبت شوند.

ابراهیمی بیان کرد: از آنجایی که تنظیم اسناد به صورت عادی می‌تواند گاهاً باعث کلاهبرداری و اختلافات شود، در صورتی که مالک سند را به صورت رسمی ثبت نکرده باشد اگر بعد‌ها به مشکل خوردند دستگاه‌های قضایی و شبه قضایی حق رسیدگی به دعوا را ندارند. 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی ادامه داد: این موضوع در اسناد مالکیتی که از تاریخ ۳ تیر امسال به بعد در اداره ثبت صادر می‌شود تذکر داده شده و رنگ سند‌ها نیز ثبت شده است و الزاماً باید سند رسمی تنظیم شود؛ قانون مکلف کرده که سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی تا یک سال بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون الزام به ثبت، راه‌اندازی شود و سند‌های قبلی نیز تا زمانی که سامانه راه‌اندازی نشده است به روال قبل پیش می‌رود. 


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: افراد بعد از ایجاد سامانه دو سال وقت دارند که اسناد خود را بارگذاری کنند و بعد از ثبت اگر در مورد سند دعوا، اختلاف و یا مشکلی وجود داشت نیز تا دو سال بعد از تاریخِ ثبت فرصت دارند که مسئله را حل کرده و ثبت نهایی را انجام دهند در غیر این صورت مسئولیت هرگونه مشکل بر عهده خود افراد است.

ابراهیمی تصریح کرد: همچنین نرم‌افزاری تحت عنوان نرم‌افزار کاتب وجود دارد که به ارائه خدماتی همچون خدمات ثبتی، خدمات اصالت سند، نقل و انتقالات، وکالت و ازدواج‌ها از سال ۹۲ به بعد می پردازد و شکایت از مجموعه نیز در آن انجام می‌شود که در این درگاه تنظیم سند رسمی هم انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی اظهار کرد: این نرم‌افزار را افراد از طریق اینترنت می‌توانند نصب کنند و همچنین نسخه وب آن در آدرس ‏my.ssaa.ir وجود دارد؛ همچنین یک سری از خدمات دیگر را می‌توانند از طریق کد دستوری ستاره ۲۲۸۲ مربع دریافت کنند.

او گفت: همچنین ارائه خدمات به اسناد دفترچه‌ای ۵ سال بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون امکان‌پذیر نیست البته استثنائاتی هم مثل موارد فوت و انتقال داریم که با همان دفترچه ارائه خدمات می‌کنیم، اما سند‌های قدیمی و دفترچه‌ای باید سند تک برگ در دفترخانه بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار