مرضیه برومند داور بخش بین‌المللی هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: مردم با تماشای نمایش در کنار هم همبستگی بیشتری پیدا می‌کنند.

مرضیه برومند، کارگردان و بازیگر نام‌آشنای تئاتر، سینما و تلویزیون که یکی از داوران بخش بین‌الملل هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان است درباره حضور خود در این جشنواره گفت: «از مدت‌ها پیش در جریان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بودم و حتی در ادواری که دبیر جشنواره عروسکی بودم، در جریان فعالیت‌های گروه‌های خیابانی نیز قرار داشتم. مریوان همواره ازاین‌جهت که اهالی‌اش تعصب خاصی نسبت به این جشنواره دارند، برای من جذاب بوده است. این شهر و مردمش با تئاتر خیابانی رابطه‌ای نزدیک و عمیق برقرار کرده‌اند و هرسال منتظر برگزاری جشنواره هستند.»

او با اشاره به این‌که فرصت حضور در مریوان برایش بسیار جذاب بوده‌ است، افزود: «بااینکه در سن من حرکت کردن و سفر گاهی دشوار می‌شود، اما هر بار که حرکت می‌کنم و در چنین رویدادهایی شرکت می‌کنم، احساس می‌کنم که کار درستی انجام داده‌ام. حضور در کنار مردم و آشنایی با آدم‌های مختلف از شهرهای گوناگون همیشه برایم لذت‌بخش بوده و حالا هم از حضور در این جشنواره بسیار خوشحالم.»

برومند در مورد زیرساخت‌های تئاتر خیابانی در ایران توضیح داد: «یکی از مشکلات اساسی، کمبود فضای مناسب برای اجرای نمایش‌های خیابانی است. در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر، مکان‌های مناسبی برای اجرای این نوع آثار وجود ندارد. شهرهای ما فاقد فضاهای باز و مناسبی هستند که مردم بتوانند به‌صورت خودجوش دورهم جمع شوند و از هنر خیابانی لذت ببرند. این در حالی است که در فرهنگ ما، نمایش‌های آیینی مانند تعزیه همیشه در خیابان‌ها و میان مردم اجراشده و باعث ایجاد همبستگی اجتماعی شده‌ است.»

او گفت: «تلفیق زندگی معمولی با تئاتر و نمایش اتفاقی است که در مریوان می‌بینیم و بسیار هم بااهمیت است. مردم با تماشای نمایش در کنار هم همبستگی بیشتری پیدا می‌کنند؛ چراکه باهم خندیدن و باهم اشک ریختن، اتحاد به وجود می‌آورد. در کنار هم بودن راز ماندگاری یک ملت است.»

برومند در پایان به لزوم تقویت چرخه اقتصادی تئاتر خیابانی تأکید کرد و افزود: «بسیاری از گروه‌های تئاتری با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نیاز به حمایت بیشتری دارند تا آثار بهتری تولید کنند. در کشورهای اروپایی مرسوم است که تماشاگران بعد از تماشای نمایش، به‌صورت داوطلبانه مبلغی را به هنرمندان پرداخت می‌کنند. این حمایت‌ها می‌تواند کمک کند تا هنرمندان بتوانند از این راه کسب درآمد کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.»

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری فاتح بادپروا ا در شهر مریوان در حال برگزاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار