استاندار اردبیل احیای میگوی گاماروس در تالاب نئور را به عنوان گونه شاخص و بومی تالاب یادآور شد و گفت: تالاب نئور از دیرباز یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل است و احیای آن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.


سید حامد عاملی ۲۳ مهر در بازدید از تالاب حفاظت شده نئور، این تالاب را یکی از گنجینه‌های طبیعی استان و کشور عنوان کرد و بر لزوم حفاظت و صیانت از این تالاب تاکید کرد و خواستار استمرار و تداوم طرح مبارزه فیزیکی و بیولوژیکی با گونه‌های مهاجم تالاب نئور شد.

استاندار اردبیل در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: بهره برداری از مواهب طبیعی و محیط زیست باید منطقی و معقولانه باشد و تخریب و آلودگی آن را به دنبال نداشته باشد.

وی احیای میگوی گاماروس در تالاب نئور را به عنوان گونه شاخص و بومی تالاب یادآور شد و گفت: تالاب نئور از دیر باز یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل به حساب می‌آید و احیای آن برای مردم این استان و دوستداران طبیعت از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

در این بازدید که استاندار را معاون هماهنگی امور عمرانی، فرماندار اردبیل، مدیرکل منابع طبیعی و برخی از مدیران مجموعه استانداری همراهی می‌کردند، به برخی از مشکلات و کمبود‌های موجود در منطقه نئور از جمله اصلاح و مرمت جاده دسترسی به تالاب و کاشت درختان سازگار با اقلیم منطقه اشاره و دستورات لازم از سوی استاندار اردبیل صادر شد.

حسن قاسم پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز گزارشی از روند احیا و فعالیت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر را ارائه و حذف فیزیکی گونه مهاجم کاراس را مهمترین راهکار ارئه شده از سوی مراجع تخصصی و اساتید دانشگاه عنوان کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: ارتباط تنگاتنگ و برگزاری جلسات متعدد با اساتید برجسته کشور و کارشناسان دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ما را در دستیابی به این موفقیت یاری رساند و همچنان با این مراجع و مراکز علمی برای ادامه کار احیای تالاب نئور در ارتباط هستیم.

قاسم پور با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان و همکاری جوامع محلی در احیای نئور گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ که عملیات پاکسازی با جدیت زیادی انجام گرفت موفق شدیم ۱۱۰ تن هرز ماهی کاراس از تالاب نئور صید و معدوم نماییم و درآخرین مرحله از پاکسازی و حذف فیزیکی کاراس از نئور در مهر ماه ۱۴۰۳ تعداد ماهیان کاراس به میزان چشمگیری کاهش یافته بطوریکه در مقایسه با سال شروع مبارزه فیزیکی و سال قبل تعداد ماهیان کاراس صید شده بسیار ناچیز بود که بیانگر کاهش بسیار زیاد جمعیت این گونه مهاجم در تالاب نئور و گویای به ثمر نشستن تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان منطقه می‌باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نتایج نمونه برداری از آب تالاب نئور را یادآور شد و افزود: نتایج نمونه برداری حاکی از بهبود شرایط فیزیکوشیمیایی و کاهش بار آلی تالاب می‌باشد و شفافیت رنگ آب تالاب و عدم انتشار بوی نامطبوع در محیط را یکی دیگر از علایم و نشانه‌های بهبود شرایط طبیعی تالاب می‌باشد که در مقایسه با سال‌های قبل به میزان بسیار زیادی تغییر یافته و به حالت سابق بازگشته است.

تالاب حفاظت شده نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

برچسب ها: میگو ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.