رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده: میانگین الگوی فرزندآوری سوم تا پنجم در کشور، حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

 رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: طبق آمار‌های ثبت احوال، ۹ درصد الگوی فرزند سوم، ۲۸ درصد الگوی فرزند چهارم و ۵۱ درصد الگوی فرزند پنجم در کشور افزایش یافته است.

امیرحسین بانکی پور افزود: میزان باروری در کشور، هر ساله کاهشی بوده به طوریکه در هفت سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته، اما امسال در ۱۵ استان افزایشی شده است.

وی با بیان اینکه طبق آمارها، اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در تثبیت یا افزایش میزان باروری در کشور تأثیرگذار بوده است گفت: در استان‌هایی که به علت تعداد جمعیت، لزومی به اجرای این قانون نبود (مثل سیستان و بلوچستان)، در حدود سه سال گذشته که از اجرای قانون می‌گذرد، میزان باروری کاهش یافته است.


رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ادامه داد: این تثبیت یا افزایش میزان باروری در کشور را درحالی شاهد هستیم که مادران ۲۵ تا ۴۰ سال،۴۰۰ هزار نفر تعدادشان کم شده است.


وی اضافه کرد: فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول هم از ۶ به ۴ سال رسیده است.

متخصص زنان و زایمان هم گفت: دست کم فاصله بین دو فرزند سه سال کفایت می‌کند.

فاطمه بحرینی به خانواده‌ها توصیه کرد در بهترین سن زندگی (۲۰ تا ۳۵ سالگی) بچه دار شوند، چون بسیاری از مشکلات ناباروری با افزایش سن ایجاد می‌شود.

اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، تخصیص زمین، بیمه رایگان مادران باردار فاقد بیمه و فرزندانشان تا پنج سالگی، درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال و پوشش ۹۰ درصدی درمان ناباروری بخشی از مشوق‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.


قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۲۴ مهر سال ۱۴۰۰ تصویب و اجرای آن در آبان همان سال ابلاغ شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار