محمد مهدی حیدری، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه کیفیت قیر و آسفالت بزرگترین مصرفکننده این دو محصول بسیار مهم است؛ گفت: در قانون بودجه که روش تامین قیر را بیان میکند اعلام شده که ۴۹ درصد از قیر تامین شده را وزارت راه وشهرسازی، ۲۰ را بنیاد مستضعفان و مابقی را سایر ارگانها باید مصرف کنند.
وی افزود: اهمیت کیفیت قیر و آسفالت بسیار مهم و استراتژیک است بنابراین توجه به آن باید در اولویت برنامهها قرار گیرد؛ در نتیجه برای اجرای آن برنامههای بسیاری را در دستور کار خود قرار دادهایم.
حیدری اظهار کرد: دو جداره کردن تانکرهای حمل قیر و نقشهبندی و برای ارزیابی شاخص برودتی با کمک بخش خصوصی و صنعت ۵۰ آزمایشگاه برای تولیدکنندگان قیر راهاندازی کردهایم.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: قیر یک محصول ارز آور است و این محصول در یک سال گذشته با صادرات یک تا دو میلیارد دلاری ارزش آفرینی میکند؛ بنابراین سعی داریم با کمک سایر صنایع میزان مصرف قیر را کم کنیم و در بخش صادرات با استفاده از فناوریهای روز دنیا رشد چشمگیر داشته باشیم.
حیدری با بیان اینکه توسعه شبکههای راهی کشور جزء اولویتهای ما است گفت: با توجه به آنکه ۳۰۰ هزار کیلومتر راه داریم بنابراین روشهای نگهداری از آنها بسیار مهم و چالشی است؛ در نتیجه بحث بهینه سازی هزینهها، نگهداری و احداث با استفاده از فناوریهای نوین در بخش قیر و آسفالت حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: بحث اعتبارات با محدودیت مواجه است؛ در نتیجه اگر رویکردهای سنتی در بخش احداث را ادامه دهیم، در حوزه اعتبارات به چالش کشیده میشویم.
حیدری گفت: در قالب تفاهم نامههای که منعقد کرده ایم سعی شده که عمر بهره برداری از پروژههای عمرانی را ۱۵تا ۲۰ سال تضمین کنیم و این اقدام از طریق بی اوتی را دنبال خواهیم کرد.
خبرنگار: محبوبه کباری