معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به زیر کشت گندم و جو می‌رود.

غفور آقایی با اشاره به آغاز کشت پاییزه محصولات کشاورزی در استان اردبیل گفت: کشت پاییزه مورد تاکید سازمان جهاد کشاورزی است و طبق الگوی جدید کشت و برنامه ریزی انجام شده، کشت پاییزه محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا در ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی این استان انجام می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: کشت دانه روغنی کلزا در مزارع استان اردبیل از نیمه شهریور ماه آغاز شده و تاکنون ۴۶۰ هکتار به صورت دیم و حدود ۲ هزار هکتار نیز به صورت آبی به زیر کشت این محصول مهم رفته است.
به گفته او، طبق الگوی کشت ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، امسال محصول گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل به صورت ۶۰ هزار هکتار آبی و ۲۳۰ هزار هکتار دیم کشت می‌شود.
آقایی اظهار کرد: طبق الگوی کشت ارائه شده، کاشت محصول جو نیز به عنوان یکی دیگر از زراعت‌های مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی در حدود ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل برنامه ریزی شده که ۲۵ هزار هکتار آن به صورت آبی و ۸۵ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت می‌شود.
او با اشاره به تامین ۱۹ هزار تن بذر مرغوب و اصلاح شده برای کشت محصولات در استان اردبیل گفت: این میزان بذر ناکافی بوده و برای کشت محصول متناسب با اقالیم متنوع استان اردبیل، مابقی بذر مورد نیاز از استان‌های دیگر از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و لرستان تامین خواهد شد.
آقایی تامین بذر گواهی شده و نیز نهاده‌های لازم برای کشت گندم و جو را مهم‌ترین دغدغه کشاورزان استان اردبیل عنوان و بیان کرد: کشت محصول گندم و جو در این استان طبق الگوی کشت اعلام شده جریان دارد و نهاده‌های کشت از جمله کود و بذر مورد نیاز کشاورزان تامین شده و در اختیار تعاونی‌های کشاورزی قرار گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه با اشاره به مشخص شدن و پهنه‌بندی مزارع گندم استان برای نظارت مهندسان کشاورزی و تشکیل کمیته‌های فنی و کارشناسی کشت گندم در استان افزود: کشاورزان کشت گندم را به تاخیر نیندازند چرا که هر روز تاخیر در کشت، موجب کاهش و افت تولید یک درصد از میزان محصول نهایی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.