معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در ۵ نقطه به کشور‌های cis متصل هستیم و امکان حمل ۱۰ میلیون بار در سال از کریدور شمال-جنوب وجود دارد.

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن در دیدار با همتای آذربایجانی خود گفت: راه آهن ایران و آذربایجان همکاری طولانی مدتی داشته‌اند و امیدواریم باتوجه به اقدامات مشترک میان دو کشور درباره خطوط ریلی، این همکاری‌ها ادامه یابد.

وی ادامه داد: باتوجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: باید حمل و نقل ترکیبی بار بین کشور‌های روسیه، آذربایجان، ایران و نهایتا کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.

او بیان کرد: در حال حاضر در ۵ نقطه به کشور‌های cis متصل هستیم و طبق برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون بار در سال از کریدور شمال-جنوب وجود دارد.

ذاکری گفت: همچنین  به صورت جدی با کشور روسیه در خصوص اتصال ریلی رشت به آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت راه آهن تاکید کرد: در حاشیه اجلاس بریکس، مباحث ریلی ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد و در این خصوص پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کرده‌ایم که کریدور جدید شمال-جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم.

لزوم ادامه همکاری ایران و آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایرانی فعالیت‌های خوبی را شروع کرده‌اند که باید این اقدامات مثبت از سوی دو کشور ایران و آذربایجان فعال‌تر شوند؛ گفت: با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: ما از شرکت‌های حمل و نقلی در کشور خواسته‌ایم که کریدور شمال-جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.

او گفت: احداث این کریدور زمان‌بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت - آستارا حتما باید از ظرفیت موجود شمال - جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم.

وی افزود: امیدواریم جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و آذربایجان ادامه دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش ایران و آذربایجان در حوزه ریلی باشیم.

در ادامه این برنامه رستم‌اف، رئیس راه آهن آذربایجان گفت: در مورد پایانه ریلی آستارا، علاقمند هستیم که موضوعات فنی و جزئی آن در جلسات فنی که از سوی راه‌آهن دو کشور برگزار می‌شود، مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار