سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت از کاشت کلزا در سطح بیش از ۸۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

مهدی یوسفی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت بیان کرد: هر ساله کاشت کلزا از اوایل مهرماه آغاز می‌شود و تا اواسط آذر ماه ادامه دارد که بهترین و مناسب‌ترین زمان برای کشت این محصول در شهرستان زرین دشت است.

او گفت: بهترین رقم قابل کشت در شهرستان هایولا ۵۰ است که نسبت به بقیه ارقام داخلی و خارجی عملکرد بهتر و سازگاری با اقلیم شهرستان را دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت تصریح کرد: عملیات کاشت کلزا در شهرستان با دستگاه‌های مناسب از جمله کودکار، بذرکار و کف کار انجام می‌گیرد.

او افزود: سطح کشت این دانه روغنی در سال زراعی جاری بیش از ۸۰۰ هکتار (آبی) خواهد بود که نسبت به پارسال ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.

یوسفی یادآور شد: در شهرستان علاوه کشت آبی کلزا، کشت دیم نیز در سطح حدود ۵۰۰ هکتار صورت خواهد پذیرفت و پیش بینی می‌شود بیش از هزار و ۲۰۰ تن دانه روغنی کلزا تحویل مراکز خرید شود.

کشت کلزا

برداشت ۳ هزار و ۵۰۰ تن لوبیا از مزارع آباده

مدیر جهاد کشاورزی آباده از پایان برداشت لوبیا و برداشت ۳ هزار و ۵۰۰ تن محصول از مزارع این شهرستان خبر داد.

مهدی امینی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی آباده اظهار کرد: برداشت لوبیا از هزار و ۹۵۰ هکتار مزارع آباده به پایان رسید و ۳ هزار و ۵۰۰ تن محصول روانه بازار شد.

مهدی یزدان پناه مسئول زراعت مدیریت جهاد کشاورزی آباده هم بیان کرد: ارقام لوبیا در این شهرستان چیتی (سده‌ای و خمین)، قرمز و سفید و متناسب با اقلیم منطقه است.

او افزود: در سال زراعی جاری برای نخستین بار این محصول به روش خشکه کاری در این شهرستان کشت می‌شود.

شهرستان آباده در شمال فارس و در فاصله ۲۷۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

لوبیا

تولید موز گلخانه‌ای در بیضا 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از تولید موز گلخانه‌ای برای نخستین بار در بیضا خبر داد.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به تولید موز گلخانه‌ای برای نخستین بار در بیضا، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود به میزان ۲ هزار ۵۰۰ کیلوگرم موز از این واحد گلخانه‌ای برداشت و روانه بازار مصرف شود.

او تصریح کرد: این محصول گرمسیری به صورت آزمایشی در سطح ۵۰۰ مترمربع، در یکی از گلخانه‌های این شهرستان و با ۵۰ اصله درخت در حال تولید است.

مویدی اضافه کرد: نهال‌های موز کشت شده تماما از رقم کاواندیش (پاکوتاه) است که قابلیت صادرات دارد.

او بیان کرد: متداول‌ترین روش برای تکثیر موز پاکوتاه جداسازی پاجوش‌های گیاه است که بهترین زمان برای جداسازی بعد از برداشت میوه بوته اصلی و سپس تقسیم گیاه است.

این مقام مسئول ادامه داد: با هدف صرفه جویی و افزایش کارایی و راندمان مصرف آب این محصول گلخانه‌ای به روش نوار-تیپ آبیاری می‌شود.

او گفت: میوه‌های گرمسیری دما‌های بسیار پایین و بسیار بالا را نمی‌توانند تحمل کنند. به‌طوری که دمای زیر ۱۰-۱۵ درجه سرمازده و دمای بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد به آن‌ها آسیب می‌رساند و در دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد، تولید تجاری اغلب آن‌ها متوقف می‌شود، بنابراین یک محدوده دمایی ملایمی را می‌توانند تحمل کنند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیضا بیان کرد: شهرستان بیضا با دارا بودن ۶۳ هکتار سطح گلخانه ای، دارای رتبه نخست تولیدات گلخانه‌ای در استان است و عمده این محصولات گلخانه‌ای شامل فلفل دلمه ای، خیار سبز، گوجه‌فرنگی، سبزیجات مدیترانه ای، گیاهان دارویی و بادمجان است.

موز

درآمد ۲۶ هزار میلیارد ریالی باغداران نی‌ریزی از پسته

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز از درآمد ۲۶ هزار میلیارد ریالی باغداران نی‌ریزی از فروش پسته خبر داد.

نادر زارعی سرپرست جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز با اشاره به درآمد ۲۶ هزار میلیارد ریالی باغداران نی‌ریزی از فروش پسته، اظهار کرد: برداشت این محصول در قطب پسته استان فارس از اواخر شهریورماه آغاز شده است و به مدت یک ماه ادامه دارد.

او با بیان اینکه به علت وقوع پدیده گرمازدگی و در پی آن سقط جنین میوه، هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم، افزود: برداشت این محصول در سطح ۱۲ هزار ۴۰۰ هکتار شروع شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل شرایط محیطی بهتر نسبت به پارسال، حدود ۲۰ هزار تن پسته‌تر روانه بازار مصرف شود.

او تصریح کرد: ۲۰ درصد از این محصول به‌صورت کال‌فروشی برداشت و بقیه پس از فرآوری توسط ۱۷ ترمینال پسته به بازار‌های داخلی و خارجی صادر می‌شود.

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز با اشاره به اینکه ارقام مهم پسته نی‌ریز شامل اوحدی، احمدآقایی، کله قوچی و اکبری است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود برای تولید پسته در نی‌ریز و به علت کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و اُفت کیفی آن در سال‌های اخیر، سیاست موجود، حفظ و نگهداری باغ‌های پسته است.

پسته

 برداشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت ذرت علوفه‌ای در قطب تولید این محصول در استان فارس خبر داد.

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت اظهار کرد: با توجه به اهمیت تأمین علوفه و خوراک دام مورد نیاز دامداری‌ها در جهت تأمین امنیت غذایی، اقدام به کشت ذرت علوفه‌ای در سطح ۱۹ هزار هکتار شده است.

او بیان کرد: متوسط عملکرد ذرت علوفه‌ای در شهرستان ۶۰ تن در هکتار است و پیش بینی می‌شود از این مزارع بیش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای تولید شود.

امیریان با اشاره به اینکه ذرت در شهرستان مرودشت به ۲ صورت بهاره و تابستانه کشت می‌شود، افزود: برداشت ذرت علوفه‌ای بهاره در نیمه مرداد و برداشت ذرت علوفه‌ای تابستانه نیز از مهرماه آغاز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: علوفه تولیدی این شهرستان علاوه بر تأمین نیاز علوفه سیلاژ شده شهرستان، مورد استفاده شهرستان‌های همجوار نیز قرار می‌گیرد.

سیلاژ یا سیلو کردن از تخمیر ساقه و برگ علوفه‌هایی همچون ذرت، جو یا دیگر اضافه‌های مزرعه فرآوری می‌شود که خوراکی بی‌همتا برای دام است.

ذرت علوفه ای

تولید انگور از تاکستان‌های نی‌ریز

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰۰ تن انگور از تاکستان‌های نی‌ریز برداشت شود.

نادر زارعی سرپرست جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰۰ تن انگور از ۹۰۰ هکتار تاکستان‌های نی‌ریز برداشت شود.

او افزود: به علت کاهش نزولات آسمانی و بروز پدیده خشکسالی و همچنین وجود آفات و بیماری‌ها با کاهش تولید نسبت به پارسال مواجه هستیم. 

زارعی با اشاره به اینکه رقم غالب انگور شهرستان، محلی و به صورت دیم است، تصریح کرد: سطح عمده این محصول در بخش مرکزی و شهر مشکان است که بیشتر آن به صورت شیره انگور و بقیه به صورت تازه‌خوری و مویز روانه بازار مصرف و ضایعات آن نیز برای خوراک دام استفاده می‌شود.

انگور

کشت جو در شهرستان زرین دشت 

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت از کاشت زراعت جو در این شهرستان خبر داد.

مهدی یوسفی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت بیان کرد: هر ساله در آغاز فصل زراعی در اوایل هفته اول مهر ماه عملیات کاشت جو در این شهرستان آغاز می‌شود و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد و ارقام جو کشت شده در شهرستان نیمروز، کارون و محلی است.

او اظهار کرد: سطح کشت امسال حدود هزار و ۵۰۰ هکتار زراعت آبی را شامل می‌شود که با استفاده از روش‌های کاشت نوین از جمله دستگاه‌های کف کار اقدام به کشت می‌شود. 

یوسفی افزود: با عنایت به نیاز تامین علوفه دام این محصول به صورت قصیل در چرای دام استفاده می‌گردد و پس از چرای آن با آبیاری مجدد و استفاده از کود‌های ازته و تغذیه گیاهی، محصول آن (بذر) نیز برداشت که هم جهت خود مصرفی و هم به مراکز جهت خرید تضمینی جو تحویل می شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت گفت: پیش بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت ۴ هزار تن محصول جو برداشت شود.

کشت جو

تجهیز ماشین آلات کشاورزی بیضا به دستگاه هوشمند سوخت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از نصب دستگاه هوشمند سوخت (GPS) برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به نصب دستگاه هوشمند سوخت (GPS) برای نخستین بار در این شهرستان، اظهار کرد: این عملیات با هدف پایش و نظارت بر میزان سوخت تخصیصی بخش کشاورزی انجام می‌شود و قرار نیست سهمیه‌ها کاهش یابد.

او با بیان اینکه این دستگاه بر روی ماشین‌آلات کشاورزی فعال نصب می‌شود، افزود: اجرای این عملیات در بیضا از اوایل مهرماه امسال شروع شده است.

مویدی ادامه داد: این اقدام بر اساس مصوبه ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و تفاهم‌نامه بین استانداری، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اجرا می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه مشکل تأمین سوخت ادوات کشاورزی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان است، اجرای این طرح با هدف عادلانه سازی توزیع سوخت و به منظور کنترل و نظارت بر عملکرد تراکتور‌ها با استفاده از مدیریت مصرف سوخت و مبارزه با عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی است.

نصب دستگاه هوشمند سوخت بر روی ماشین آلات کشاورزی

او بیان کرد: مبنای تخصیص سوخت میزان کارکرد واقعی و پیمایش تراکتور است و به هر میزانی که سوخت مصرف شود به کشاورز تخصیص داده می‌شود.

مویدی با اشاره به وجود هزار و ۴۰۰ دستگاه تراکتور فعال در بخش کشاورزی این شهرستان گفت: هزینه نصب جی پی اس بر روی هر دستگاه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است که توسط یک شرکت دانش بنیان انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا ادامه داد: یک بسته تشویقی شامل هزار لیتر سهمیه مازاد گازوئیل، به ۱۰ نفر اول نصب کننده این دستگاه هوشمند اهدا خواهد شد.

برداشت ذرت در شهرستان نی‌ریز

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از آغاز برداشت ذرت در سطح ۱۶۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

نادر زارعی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: برداشت این محصول از اول مهرماه آغاز شده است و تا اواخر آبان‌ماه ادامه دارد.

ذرت علوفه ای

او تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۱۳۰ هکتار از این محصول با عملکرد ۵۰ تن در هکتار به صورت علوفه‌ای برداشت و روانه بازار مصرف شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز افزود: بیشتر این کشت در دهستان دهچاه است و ارقام کاشته شده، ۴۰۴ و ۴۰۵ هستند. 

زارعی بیان کرد: برداشت ذرت دانه‌ای از اوایل آبان‌ماه شروع می‌شود و انتظار می‌رود، ۲۴۰ تن محصول تولید و به بازار عرضه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.