معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده گفت: برداشت انار از سطح افزون بر ۱۵۵ هکتار باغات این شهرستان آغاز شده است.

مهدی امینی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ تن انار با متوسط عملکرد ۱۵ تن در هکتار از انارستان‌های این شهرستان برداشت و راهی بازار مصرف شود. 

او افزود: عمده باغ‌های انار این شهرستان در دشت آب اشتر قرار دارد که به لحاظ ارتفاع از سطح دریا و متوسط درجه حرارت مناسب برای توسعه این محصول است. 

این مقام مسئول گفت: بیشتر ارقام این شهرستان رباب و محلی است که از بازار پسندی و طعم خوبی برخوردار است و خریداران زیادی در بازار دارد.

 

انار

راه‌اندازی مجدد واحد پرورش بوقلمون نی‌ریز

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از راه‌اندازی مجدد واحد پرورش بوقلمون در منطقه مشکان خبر داد.

مراد صحت‌نیا رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: واحد پرورش بوقلمون تنها واحد پرورش شهرستان نی ریز است که نسبت به جوجه ریزی بوقلمون به تعداد ۳ هزار قطعه اقدام کرده است.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود از این مرغداری میزان ۴۰ تن گوشت تولید و به بازار عرضه شود.

صحت‌نیا با اشاره به تعداد ۳۲ واحد مرغداری شهرستان با تولید سالیانه بیش از ۸ هزار تن، تصریح کرد: گوشت بوقلمون به دلیل کم چرب بودن و مقدار زیاد پروتئین از ارزش غذایی بالائی برخوردار است.

بوقلمون

آغاز برداشت پسته در آباده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده از آغاز برداشت پسته از ۱۹۰ هکتار باغ این شهرستان خبر داد. 

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده اظهار کرد: سطح زیرکشت باغات پسته شهرستان آباده به ۳۵۰ هکتار رسیده است که از این مقدار باغ، ۱۶۰ هکتار باغات جوان غیربارور و ۱۹۰ هکتار باغ بارور است.

او افزود: پیش بینی می‌شود امسال با متوسط عملکرد هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار، بالغ بر ۲۳۰ تن محصول پسته خشک تولید شود. 

این مقام مسئول ارقام غالب پسته در شهرستان آباده را اکبری و احمد آقایی برشمرد که از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردار هستند.

او با بیان اینکه جداسازی پوست از پسته برداشت شده، شست و شو و سورتینگ این محصول در محل ترمینال پسته صورت می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به سطح زیرکشت این محصول نیاز به این واحد فرآوری صنایع تبدیلی و غذایی در شهرستان احساس می‌شود.

پسته

آغاز عملیات برداشت ذرت علوفه‌ای در آباده

معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان آباده از آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای از سطح ۲ هزار و ۵۰ هکتار مزارع این شهرستان خبر داد.

مهدی امینی معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان آباده اظهار کرد: عملیات برداشت ذرت علوفه‌ای هر ساله در اواسط مهرماه آغاز می‌شود و تا اواسط آبان ادامه دارد.

او تصریح کرد: متوسط برداشت ذرت علوفه‌ای در آباده از هر هکتار ۴۲ تن است که امسال پیش بینی می‌شود بالغ بر ۸۶ هزار تن ذرت علوفه‌ای تولید شود.

مهدی یزدان پناه مسئول زراعت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آباده هم ارقام غالب ذرت علوفه‌ای کشت شده شامل: ۷۰۳، ۷۰۴، ماکسیما و ان اس ۶۴۰ بوده که متناسب با اقلیم منطقه است. 

یزدان پناه بیان کرد: در حال حاضر کشت ۲ ردیفه همراه با نوار تیپ در شهرستان انجام و بالغ بر نیمی از کشت با پروژه تغدیه متعادل با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی انجام شده است. طرح تغذیه متعادل مصرف بهینه انواع کود‌های ازته فسفره و پتاسه است.

ذرت علوفه ای

دومین کلاس پرورش اسب در نی‌ریز برگزار شد

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: دومین کلاس پرورش اسب در امسال با حضور کارشناسان اسب برگزار شد.

مراد صحت‌نیا رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: دومین کلاس پرورش اسب در امسال با حضور کارشناسان و بهره‌برداران سازمان جهاد کشاورزی فارس در محل این مدیریت برگزار شد.

او با بیان این‌که ۲ عامل مهم در پرورش اسب، محل نگهداری و تغذیه است، تصریح کرد: تغذیه، علم است و تهیه درست مواد غذایی از مواد موجود، هنری است که یک کارشناس و پرورش دهنده اسب باید با آن آشنا باشد.

 صحت‌نیا اضافه کرد: در این کلاس آموزشی درباره نحوه تهیه جیره اسب و عوامل موثر بر لاغری آن همچون کیفیت پائین و مقدار ناکافی علوفه، مقادیر زیاد انگل‌های داخلی و خارجی، نیاز بالای انرژِی در اسب‌های شیرده و کاری، آب و هوای گرم و مرطوب و بیماری‌های مزمن مطالب مشروحی عنوان شد.

شهرستان نی ریز در حال حاضر دارای ۲۷ بهره بردار است که به پرورش ۱۳۰ رأس اسب از نژاد‌های دره شوری، ترک و کرد، اشتغال دارند.

اسب

پایش مستمر فروشندگی‌های نهاده کشاورزی نی‌ریز

مسئول حفظ‌نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز از پایش مستمر ۱۴ فروشندگی مجاز سموم دفع آفات نباتی با هدف حفظ حقوق کشاورزان، خبر داد.

زهرا مستفیضی مسئول حفظ‌نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز با اشاره به پایش مستمر ۱۴ فروشندگی مجاز سموم دفع آفات نباتی با هدف حفظ حقوق کشاورزان، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۰ مورد بازدید از واحد‌های سم فروشی فعال شهرستان انجام شده است.

او با اشاره به اینکه این پایش‌ها با همکاری جهادکشاورزی، اداره صمت و شبکه بهداشت و درمان انجام می‌شود، تصریح کرد: هدف از بازرسی و پایش فروشگاه‌های عرضه سموم کشاورزی، مدیریت صحیح مصرف، بررسی موجودی فروشگاه‌ها و اطمینان از نبود قرص فسفید آلومنیوم یا همان قرص برنج در این شهرستان است.

مستفیضی تاکید کرد: دریافت پروانه فعالیت و کنترل تاریخ اعتبار پروانه فروشگاه‌ها، داشتن مسئول فنی دارای صلاحیت، صدور فاکتور برای مشتریان، نصب برچسب قیمت و مشخصات محصول، قفسه‌بندی و مرتب کردن فروشگاه، خودداری از عرضه محصولات تاریخ گذشته، عدم فروش سم قاچاق و تقلبی از شرایط اساسی است که فروشگاه‌های سموم کشاورزی باید به آن‌ها پایبند باشند و رعایت نکردن هر یک از این موارد می‌تواند منجر به جلوگیری از فعالیت آنها شود.

برداشت گوجه فرنگی از ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از برداشت گوجه فرنگی از ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد.

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی مرودشت اظهار کرد: بیش از ۲۱۰ هزار تن گوجه فرنگی از ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان مرودشت به عنوان قطب تولید این محصول در استان فارس برداشت شد.

او گفت: محصول گوجه فرنگی به صورت ۲ کشت پاییزه و تابستانه در این شهرستان کشت می‌شود و برداشت آن نیز تا پایان آبان ماه ادامه دارد و متوسط عملکرد مزارع گوجه فرنگی حدود ۷۰ تن در هکتار است. 

گوجه فرنگی

امیریان افزود: کشت گوجه فرنگی به عنوان یکی از محصولات مهم در بخش صادرات این شهرستان مورد توجه است و در امسال صادرات این محصول به کشور‌هایی نظیر عراق، امارات متحده عربی در حال انجام است و در این خصوص در امسال کشاورزان این شهرستان به ویژه صادرکنندگان ملزم به دریافت QR CODE جهت تسهیل در امر صادرات و کاهش هزینه‌های آن شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت بیان کرد: برای کاهش مصرف و افزایش بهره وری آب، کشت این محصول در بیش از ۹۰ درصد مزارع شهرستان به روش نشایی انجام می‌شود و بیش از ۹۵ درصد مزارع گوجه فرنگی شهرستان با روش نواری آبیاری می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار