رئیس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیش از ۹۰ درصد نوزادان واجد شرایط خراسان جنوبی واکسن پنوموکوک دریافت کرده اند.

جمع آور رئیس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: واکسیناسیون پنوموکوک برای مقابله با بیماری‌های تنفسی تاکنون برای ۹۳ درصد از نوزادان واجد شرایط در مناطق تحت پوشش این دانشگاه در خراسان جنوبی انجام شده است.

او افزود: باکتری پنوموکوک یکی از شایع‌ترین علل عفونت تنفسی و علت اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است، کودکان مبتلا به انواع شدید این بیماری جان خود را از دست می‌دهند یا به عوارضی مانند فلج دائمی، ناشنوایی و آسیب‌های مغزی دچار می‌شوند.

جمع آور اظهار کرد: واکسیناسیون پنوموکوک نخستین بار از ۲۳ اردیبهشت امسال در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همزمان با دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آغاز شد و در سه نوبت شامل دو ماهگی، چهار ماهگی و یک سالگی به نوزاد تزریق می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: از زمان آغاز واکسیناسیون پنوموکوک تاکنون ۹ هزار و ۵۰۱ دز واکسن برای حفاظت از ابتلای کودکان به عفونت‌های مهاجم باکتریال و تنفسی تزریق شده است.

او تصریح کرد: در این بازه زمانی ۶ هزار و ۵۰ کودک واجد شرایط نوبت اول و سه هزار و ۴۴۹ کودک نوبت دوم واکسن پنوموکوک را دریافت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید


جمع آور با اشاره به اینکه ماهانه ۲ هزار و ۶۰ کودک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی واکسن پنوموکوک را دریافت می‌کنند ادامه داد: باکتری پنوموکوک مهمترین عامل عفونت‌های مهاجم باکتریال در کودکان محسوب می‌شود و طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را در آنان ایجاد می‌کند که واکسیناسیون پنوموکوک بار جهانی این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: با واکسیناسیون پنوموکوک که به صورت رایگان در مراکز بهداشتی به کودکان تزریق می‌شود، از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر به علت کاهش رویارویی با بیماری کاسته خواهد شد.

او با بیان اینکه ممکن است این واکسن با تب و درد خفیف همراه باشد گفت: در صورتی که در محل تزریق واکسن، تورم و قرمزی وجود دارد برای کاهش آن یک پارچه سرد، مرطوب و تمیز روی محل تزریق واکسن قرار دهید و در صورت بروز تب، درد یا بی‌قراری با کارکنان بهداشتی در مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مشورت کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.