خامه زر رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: جادههای استان باید به سطح یک کوریدور بینالمللی برسد و این مهم با فراهم کردن زیرساختهای جادهای مانند تیر پارکها (تیرپارکها محل توقف و پارک کامیونها در راههای بین شهری است که استانداردهای مخصوص به خود دارد) و پمپ بنزینها محقق میشود.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی میتواند به عنوان استان میانی کریدور شرق به صورت زمینی و ریلی به توسعه برسد، افزود: باید شرایطی ایجاد شود که بتوانیم پست قرنطینه ای و سردخانه ای را در مرز راه اندازی کنیم.
خامه زر با اشاره به اهمیت موضوع کریدور در خراسان جنوبی، اظهار داشت: افغانستان تاکید زیادی بر بندر چابهار دارد لذا باید به گونهای عمل کنیم از مسیر مرز ماهیرود وارد کریدور شویم.
وی با بیان اینکه باید یک سری مطالبات واحد از جمله اعتبارات جادهای، نوسازی و زیرساخت ها را از مرکز داشته باشیم، افزود: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که معمولا شامل تحریم ها نمی شود لذا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل استان باید در اولویت قرار گیرد، گفت: باید سرمایه گذارانی در این حوزه داشته باشیم. خوشبختانه مدیریت مرز ماهیرود کنترل شده و شرایط مطلوب است و باید درخواست کانتینرهای یخچالی را در راستای توسعه کریدور شرق داشته باشیم.
خامه زر با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما احداث بندر خشک است که باید مصوبه آن پیگیری و اخذ شود، اظهار داشت: کارگروه توسعه کریدور شرق کشور، اوایل آذر ماه امسال به میزبانی استان خراسان جنوبی برگزار میشود.
زارعی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: در حوزه توسعه کریدور شرق باید جلسهای با حضور 3 استاندار خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، اعضا و فعالان اقتصادی در خراسان جنوبی برگزار شود.
وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته جلسات زیادی در حوزه کریدور شرق برگزار شده اما متاسفانه به نتیجه مطلوبی نرسیده است، افزود: هنوز زیرساختهای لازم در این راستا فراهم نشده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در راستای توسعه کریدور شرق مشکلات حوزه سوخت و اعتبارات باید برطرف شود، گفت: باید اعتبار ویژهای در این راستا از سوی مقام عالی استان پیگیری و تامین شود.
وی با بیان اینکه باید تمام تمهیدات برای حضور افراد جهت برگزاری جلسه ویژه کریدور شرق در خراسان جنوبی اندیشیده شود، عنوان کرد: حتما از ظرفیت مرز باید در حاشیه این برنامه استفاده شود.
زارعی با اشاره به اینکه یکی از آیتمهای اصلی و اعضای اصلی در حوزه توسعه کریدور شرق شرکت نفت است و باید در تمامی جلسات حضور داشته باشند، بیان کرد: هفته اول آذر ماه سال جاری میتواند زمان مناسبی برای برگزاری جلسه مشترک توسعه کریدور شرق در خراسان جنوبی باشد.
وی اظهار داشت: باید بودجهای ویژه محور شرق برای سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود.