بنابر گفته مسئولان، تاکنون ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت وصول شده است؛ اما همچنان خبری از واریز حتی اقساطیِ سود از سمت شرکت مپنا نیست.

ماجرای واریز سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها در حالی همچنان ادامه دارد که بر اساس سنوات گذشته شرکت‌ها برای واریز عملکرد مالی ۱۴۰۲ باید کم کم آماده شوند.

سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ که مرحله نخست آن آذرماه و مرحله دوم آن اسفندماه به حساب بیش از ۴۳ میلیون سهامدار واریز شد و بر اساس وعده‌های داده شده بنا بود مرحله سوم و تسویه این سود خرداد ۱۴۰۳ باشد، اما بدعهدی برخی شرکت‌ها سبب شد تا این وعده محقق نشود.

واریز سود سهام عدالت مطالبه بسیاری از سهامداران آن است و در همین رابطه برخی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان نوشتند: چرا دیوان عدالت اداری در این خصوص ورود نمی‌کند. پس چرا مسئولان در احقاق حق مردم کوتاهی می‌کنند. چه کسی بایستی پاسخگو باشد؟

در ادامه دیگر مخاطب باشگاه خبرنگاران جوان هم نوشت: آنقدر با تاخیر در نهایت سود سهام عدالت را پرداخت می‌کنند که سود حداقل ۵۰% از ارزش خودش را از دست بدهد.

بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس اکنون بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان از سود سهام عدالت وصول شده است؛ در همین راستا ولی‌الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی مانده هم به آن اضافه شود حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.

سودی که اکنون تنها ۵۰۰ میلیارد تومان آن وصول نشده است و شرکت مپنا تنها بدهکار سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ است و این شرکت در این راستا اعلام کرده است: طی مکاتبات متعدد با مبادی ذی‌ربط آمادگی خود را برای تسویه بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی سود سهام عدالت از محل مطالبات، سهام و یا دارایی‌های غیرنقدی اعلام نموده است، با این حال تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نشده است و چهارشنبه چهارم مهر ماه نیز مذاکره با دبیر کارگروه عدالت پیشنهادی بر اساس مصوبه هیأت مدیره مپنا اعلام و مقرر شد در صورت تایید، مپنا طی اقساط منطقی بر اساس وصول مطالبات از کارفرمایان دولتی، مبلغ بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی خود را تسویه نماید.

خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان هم برای آخرین جزئیات از واریز سود سهام عدالت توسط شرکت مپنا به سراغ ولی‌الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس رفت و او بیان کرد: تغییری در سود‌های وصولی سهام عدالت نداشتیم. تاکنون ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت وصول شده است؛ شرکت مپنا نامه‌ای را مبنی بر واریز اقساطی سود برای ما ارسال کرد، اما همچنان خبری از واریز حتی اقساطی سود نیست.

او در نهایت بیان کرد: سازمان بورس به جد پیگیر برخورد با متخلفان واریز سود سهام عدالت است و پیش از این هم گزارش تخلفات برای شرکت‌های متخلف تهیه کرده بودیم که برای تعدادی از این شرکت‌ها رای هم صادر شده و به آنها ابلاغ شده است.

در ادامه هم برخی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان نوشتند: همان مقدار پولی که وصول شده است اگر سود آن را طی این چند ماه تاخیر حساب کنند قطعا بیشتر از پولی می‌شود که وصول نشده و راحت می‌توانند حق سهامداران را بدهند. اگر طبق روال سال قبل همه چیز پیش رود دو ماه آینده باید مرحله اول سود سال ۱۴۰۲ واریز شود، اما همچنان خبری از واریز سود ۱۴۰۱ نیست!

همچنین یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: ابتدا آن مبلغی که شرکت‌ها به حساب واریز کردند را برای مردم واریز کنند و بعدا مابقی سود سهامی که در اختیار شرکت متخلف است پس از وصول در مرحله‌های بعدی سود سهام عدالت واریز کنند.

بر اساس آمارهای اعلامی در حال حاضر بالغ بر ۵۰ میلیون نفر، سهامدار سهام عدالت هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به صورت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت خود را مدیریت می‌کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام واریز مرحله سوم سود سهام عدالت محقق می‌شود؟ واریز سودی که می‌طلبد شورای عالی بورس در خصوص آن هر چه سریع‌تر تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار