مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی گفت: امسال تولید بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای و حدود یک میلیون و ۱۰۰ تن ذرت دانه‌ای در کشور پیش‌بینی می‌شود.

فرامک عزیزکریمی مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت گفت: بر اساس آمار نیاز سالانه کشور به ذرت دانه‌ای برای خوراک دام و طیور حدود ۷ میلیون تن و با احتساب مصارف صنف و صنعت در کل ۹ تا ۱۰ میلیون تن است که به دلیل محدودیت منابع آبی، طول دوره رشد بیشتر و نوع کشت تابستانه اکنون ضریب خوداتکایی در تولید این محصول حدود ۱۰ درصد است و رغبت کشاورزان بیشتر برای تولید ذرت علوفه‌ای است.

به گفته او،  در اسناد بالادستی دستیابی به ۲۵ درصد ضریب خوداتکایی در تولید ذرت دانه‌ای و جایگزین‌های آن از جمله ترتیکاله، ارزن‌ها و سورگوم تا پایان برنامه هفتم  هدفگذاری شده است.

عزیز کریمی درباره پروژه‌های معاونت امور زراعت برای صرفه‌جویی در مصرف آب آبیاری در تولید ذرت دانه‌ای افزود: با توجه به کاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی و تبخیر بالا در فصل رشد ذرت (تابستان) تمام پروژه‌های ابلاغی، آب محور و در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب است که از آن جمله می‌توان به تغییر گروه رسیدگی ارقام از دیررس به میان‌رس، اجرای آبیاری تیپ، کشت حفاظتی و نیمه‌حفاظتی ذرت و تغییر آرایش کاشت ذرت از ۷۵ به ۱۴۰ سانت اشاره کرد.

او با بیان اینکه پروژه‌های ابلاغی آب‌محور در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مزارع ذرت در کشور اجرایی می‌شود، افزود: کشت نشایی به صورت پایلوت در بیشتر استان‌ها با سطح محدود به اجرا گذاشته شده و به دلیل محدودیت ماشین‌آلات کشت نشایی چندان توسعه نیافته است، اما پروژه تغییر آرایش کاشت از ۷۵ به ۱۴۰ سانت که کاهش قابل توجه مصرف آب و کاهش ۵۰ درصدی استفاده از نوار تیپ را در پی دارد، در برنامه تولید ذرت و پروژه‌های مربوط به آن در حال توسعه است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی  تاکید کرد: توسعه کشت نشایی منوط به واردات دستگاه‌های کارنده با تکنولوژی جدید و سرعت بالای کشت می‌باشد که در حال حاضر در کشور موجود نیست.

او درباره تولید ذرت علوفه‌ای و ذرت دانه‌ای گفت: امسال تولید بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای با توجه به تغییرات قیمتی و حدود یک میلیون و ۱۰۰ تن ذرت دانه‌ای در کشور پیش‌بینی می‌شود.

عزیزکریمی عملکرد تولید در واحد سطح برای ذرت دانه‌ای را حدود ۸ تن و ذرت علوفه‌ای را حدود ۵۵ تن در هر هکتار اعلام کرد.

او درباره ارقام مورد استفاده در کاشت این محصول گفت: اکثر ارقام مورد استفاده برای تولید ذرت شامل هیبرید‌های گروه‌های رسیدگی ۷۰۰ و ۶۰۰ و تا حدودی گروه رسیدگی ۵۰۰ است.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی گفت: در تولید ذرت دانه‌ای خوزستان، کرمانشاه، فارس، جنوب‌کرمان و کرمان و در تولید ذرت علوفه‌ای فارس، خوزستان، تهران، قزوین، اصفهان و خراسان رضوی جزو استان‌های برتر کشور هستند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار