قوانین و مقررات حوزه طلا در ذیل قوانین و مقررات جاری کشور تحت عنوان فلزات گران‌بها قرار گرفته است.

امروزه طلا به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری امن شناخته می‌شود. از اواخر ۱۸۰۰ میلادی و دهه اول ۱۹۰۰ میلادی، استاندارد ذخیره طلا به عنوان تضمین کننده ثبات اقتصادی یک کشور و یک ذخیره قابل اعتماد از دارایی به ویژه در زمان عدم اطمینان مالی در جهان پذیرفته شد.

بر این اساس کشور‌ها ارزش پول کاغذی خود را به طلا با تعیین نرخ مبادله ثابت بین واحد پول خود و مقدار مشخصی از طلا مرتبط کردند.

بعد‌ها با وجود رها کردن این استاندارد در دهه ۱۹۷۰، بسیاری از کشور‌ها همچنان ذخایر طلا را حفظ کزده و اکنون تقاضا برای این ذخایر به دلیل عدم اطمینان اقتصادی فزاینده در حال افزایش است.

بر این اساس، حتی با تغییر چشم‌انداز اقتصادی مدرن، ذخایر طلا در تأثیرگذاری بر اعتبار و موقعیت کلی اقتصادی یک کشور باقی مانده است.

ذخیره طلا به طلایی گفته می‌شود که بانک‌های مرکزی برای حفظ ارزش دارایی‌ها و تضمین پرداخت تعهدات مالی خود مانند سپرده‌های بانکی، دارندگان پول‌های کاغذی و بدهی شرکای تجاری و یا به‌عنوان پشتوانه‌ای برای پول نگهداری می‌کنند.

مهمترین قوانین و مقررات حوزه طلا و فلزات گران‌بها در ایران

در قوانین و مقررات جاری کشور برای واردات و صادرات طلا به عنوان یکی از انواع فلزات گران‌بها شرایط و ضوابط خاصی مقرر شده است.

فلزات گران‌بها طبق قوانین و مقررات جاری کشور شامل طلا، نقره و پلاتین می‌شود و اصطلاح پلاتین نیز شامل پلاتین، ایریدیوم، اوسمیوم، پالادیوم، رودیوم و روتنیوم می‌شود.

مهمترین قوانین و مقررات حوزه فلزات گران‌بها (طلا، نقره و پلاتین) شامل قوانین و مقررات ذیل می‌شود:

- آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گران‌بها (طلا، نقره و پلاتین) + متن کامل و جزئیات

- ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گران‌بها (طلا، نقره و پلاتین)

- ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها

- مصوبه ورود فلزات گران­‌بها (طلا، نقره و پلاتین) توسط سرمایه‌گذاران خارجی و مسافر به کشور

آیا دریافت فاکتور در زمان خرید طلا، الزامی است؟

یکی از مواردی که در زمان خرید طلا‌های زینتی باید به آن دقت شود اخذ فاکتور و رسید معتبر از طلافروش است. در واقع می‌توان گفت فاکتور طلا به اندازه طلا با ارزش است، به این دلیل که اگر صاحب طلا در زمان فروش طلا فاکتور نداشته باشد، دچار مشکل می‌شود.

فاکتور طلا، سندی برای برای ابراز اصالت طلا و جواهرات خریداری شده، بین خریدار و فروشنده است. این فاکتور بیانگر این است که طلا سرقتی و تقلبی نیست و دارای اصالت است. طلای بدون فاکتور، دارایی غیرقانونی است؛ لذا افرادی که قصد خرید طلا را دارند، باید حتماً طلای مورد نظر خود را به همراه فاکتور خریداری کنند.

حتی خرید و فروش طلا و جواهرات دست دوم و خرید و فروش طلا در سایت‌های طلافروشی آنلاین نیز باید با استفاده از فاکتور‌های معتبر خرید و فروش شوند.

فاکتور طلا متشکل از چند بخش است که باید مورد توجه خریداران قرار بگیرد تا در زمان خرید طلا، فاکتور‌های درست و معتبر دریافت کنند.

ویژگی‌های فاکتور معتبر طلا

مشخصات اصلی فاکتور معتبر طلا شامل سربرگ فاکتور، مشخصات خریدار و طلافروشی، تاریخ خرید، نرخ روز طلا، سود تک فروشی، مهر و امضای طلافروشی معتبر و … است.

در فاکتور باید مشخصات کامل طلای خریداری شده یعنی قیمت روز طلا، وزن طلا (اگر طلا سنگ یا نگین اضافه دارد که قیمت آن جدا محاسبه می‌شود که باید از وزن طلا کم شود در فاکتور درج شود) و همچنین عیار قطعه و اجرت ساخت و سود طلا فروش، مالیات بر ارزش افزوده و قیمت نهایی نیز باید در فاکتور وارد شود.

لازم به ذکر است که خرید سکه نیازی به فاکتور ندارد.

منبع: میزان

برچسب ها: خرید طلا ، فاکتور طلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار