غلامحسین محمدی در نشست شورای مهارتی فارس با بیان اینکه بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، تعداد ۳۱ مرکز آموزش فنیوحرفهای مهارتهای نرم و پیشرفته در سراسر کشور راهاندازی میشود، گفت: این مراکز آموزش دولتی در ۱۹ رشته مهارتهای پیشرفته مورد نیاز را آموزش و نیروی کار ماهر تربیت میکنند.
او افزود: راه اندازی ۳۱ مرکز صلاحیت حرفهای از دیگر برنامههای سازمان آموزش فنی و حرفهای در این دوره است.
رئیس سازمان فنی و حرفهای فارس ادامه داد:قرار است ششم دی ماه با حضور وزیر صمت و رئیس اتاق بازرگانی از ۱۰۰ فرصت شغلی راه اندازی شده در مراکز آموزش فنی و حرفهای با مشارکت بخش خصوصی بهره برداری شود.
محمدی با بیان اینکه امروز در سطح کشور دچار ناترازی جدی در هرم عرضه و تقضای شغلی هستیم، اظهار کرد: بنگاههای اقتصادی نیازمند فردی با مهارت هستند که بتواند در یک فرصت شغلی کار کند، اما نظام آموزشی چنین نیروهایی تربیت نکرده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در زمان حاضر در کشور ایران، قوانین به اندازه متناسب مصوب شده است و اکنون برای اجرا توپ در زمین ماست.
او، بدون تعریف نگرش زیست بومی افزود: در دنیا نگرش زیست بومی جواب داده و ما نیز باید در آموزش فنی و حرفهای، آموزشگاه ها، هنرستان ها، دانشگاهها و فعالیتهای نیروهای مسلح را به رسمیت بشناسیم و همه یک زیست بوم آموزش مهارتی را تشکیل بدهند.
محمدی گفت: در ایران از سال ۹۶ قانون جامع نظام آموزش و پرورش فنی و حرفهای مصوب شده و قانون نیز در مقیاس ایران پیشرفت خوبی داشته تا آنجا که که چارچوبهای نظام صلاحیت حرفهای و نظام شایستگی مصوب شده و باید اجرایی شود.
او بیان کرد: اکنون باید تصمیم بگیریم که چگونه با ظرفیتهای متنوع خود اعم از همه زیرساختهای کشور در دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری، آموزشگاههای آزاد و مراکز فنی و حرفهای و هنرستانها مدلی درست که کنیم که همه بتوانند در نظام عرضه آموزشها نقش داشته باشند.
محمدی گفت: از سوی دیگر بازار و بنگاههای اقتصادی به عنوان نظام تقاضا، درخواستهای خود را به نظام آموزش مهارتی ارائه بدهند و این تقاضاها را با تقسیم کار پاسخ دهیم.
او با ارائه تحلیلی از نظام مهارتی در دنیا، گفت: درپنج سال آینده نظام مهارتی تقاضا محور میشود و حداقل ۴۴درصد نیروهای موجود نیز نیازمند بازآموزی مهارت هستند.
محمدی گفت: پیشنهاد این است که در آموزشها را به کارخانهها و میدان ببریم و نظام آموزشی کشور اکنون در این زمینه عقب افتادگی تاریخی دارد.
آموزش فنی و حرفهای باید مشارکت جو و تقاضا محور شود
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای گفت: در آموزش فنی و حرفهای باید عرضه و تقاضا به هم متصل شوند و راه حل ما در این زمینه ایجاد یک ائتلاف در سطح زیست بوم و شناسایی ظرفیتهای خالی و تصمیم گیری برای پاسخگویی به این ظرفیتها است.
او اظهار کرد: ما تجهیزات و فضای آموزشی بسیاری داریم و باید منطبق با منافع ملی با تقسیم کار مناسب از آنها استفاده کنیم و بخشی نگر نباشیم.
محمدی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفهای آماده است تا مراکز ناکارآمد خود را برای راه اندازی هنرستان واگذار کند.
او عنوان کرد: تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم که بر این اساس قطبهای مهارتی را در کشور راه اندازی میکنیم و امتیازاتی به بنگاههای مشارکت کننده در این طرح تعلق میگیرد.
محمدی با اشاره به وجود ۶۰ واحد پتروشیمی در لامرد، عسلویه و پارسیان، گفت: این مناطق باید به باید مهارتی کشور در حوزه نفت، گاز و انرژی تبدیل شود. هفت مرکز فنی حرفهای و ۱۳ هنرستان در آن مکانها وجود دارد و ظرفیت لازم برای ایجاد هاب مهارتی نفت و گاز در این منطقه فراهم است.