ویتیلیگو یا پیسی یک بیماری خودایمنی است که اقدام به‌موقع در درمان آن بسیار مؤثر است.

الهام شیخی غیور، متخصص پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  با اشاره به اینکه بیماری ویتیلیگو یا پیسی یک بیماری خودایمنی است، بیان کرد: در این نوع بیماری سلول‌های رنگ‌دانه ساز پوست وقتی نتوانند به‌خوبی وظیفه رنگ‌دانه سازی را در پوست انجام دهند روی نقاط بدن به‌صورت لکه‌های سفیدی خود را نشان می‌دهد.

 وی افزود: پیسی از لحاظ جسمی یک بیماری بی‌خطر است؛ اما به لحاظ روانی می‌تواند بر روی اعتمادبه‌نفس و روابط اجتماعی فرد اثرات منفی داشته باشد.

 شیخی با تأکید بر اینکه تشخیص به هنگام این بیماری در درمان آن بسیار اثرگذار است، تصریح کرد: در ابتلا به بیماری پیسی مواردی مانند ژن‌شناختی، عوامل محیطی و استرس دخیل است؛ اما استرس؛ عامل مهم و تأثیرگذاری در ایجاد و تشدید این بیماری است.

 وی ادامه داد: افراد بیمار به دلیل اینکه سلول‌های رنگ‌دانه سازی در پوست آنها فعالیت کاملی نداشته و ایجاد رنگ‌دانه نمی‌کند نسبت به سایر افراد در مقابل نور خورشید بسیار آسیب‌پذیرترند و حتی‌الامکان توصیه می‌شود در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرند و حتماً در چنین شرایطی از کرم‌های ضدآفتاب و کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنند.

 این متخصص پوست و مو ادامه داد: درمان افراد مبتلا به پیسی به وسعت و شدت بیماری بستگی دارد و برای وسعت کم و خفیف از درمان‌های موضعی و در وسعت شدیدتر از فتوتراپی و درمان‌های خوراکی و سیستمیک استفاده می‌شود.

برچسب ها: پیسی ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار