رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم یکی از الزامات اصلی حوزه تقنین ذکر کرد وگفت:این مرکز به‌عنوان شریان جاری مبانی شریعت از طریق حوزه‌های علمیه به مجلس، نقش کلیدی و تعیین‌کننده در انطباق قوانین با شریعت اسلام و ارتباط میان فقه و قانون دارد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی آقاتهرانی روز یکشنبه با حضور در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در دیدار مسئولان این مرکز گفت: حوزه‌های علمیه امروز در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و سایر عرصه‌های علمی. حرف برای گفتن دارد و این حرف‌ها باید خود را در عرصه قانون‌گذاری نشان دهد.

او ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید با تکیه بر مبانی دینی و حضور در همه کمیسیون‌های تخصصی، نقش خود را ایفا کند، بسیاری از موضوعات روز و عملیاتی که در دستور کار مجلس شورای اسلامی است نیاز به حضور قدرتمند مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب رئیس مرکز تحقیقات مجلس اسلامی گفت: شما، چون از ناحیه حوزه‌های علمیه وشرع مقدس اظهارنظر می‌کنید، باید به صورت پرشتاب در همه مسائل ورود کنید و با قدرت حرف بزنید، ما در حوزه‌هایی مانند فضای مجازی، عفاف و حجاب، تسهیل ازدواج، جوانی جمعیت، باشگاه داری و ... مشکلات جدی داریم و مرکز تحقیقات اسلامی مهمترین یاور مجلس و نمایندگان در این زمینه‌هاست و باید ورود جدی داشته باشد

آقاتهرانی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فراکسیون روحانیون مجلس برای هرگونه همکاری با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس آمادگی دارد و بر این باوریم که وجود مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان یک بازوی پژوهشی مشورتی برای مجلس شورای اسلامی از ضروری‌ترین امور است که باید بیش از این تقویت شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید گاهی به اقتضای ضرورت و موضوعات در دستور کار مجلس به صورت موافق و مخالف نیز در کمیسیون‌ها حضور پیدا کند و به نمایندگان مجلس مشورت دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این مرکز تمام تلاش خود را برای پشتیبانی فقهی، معرفتی و فکری از طرح‌ها و لوایح و مباحث در دستور کار مجلس به کار خواهد بست.

حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی با اشاره به اینکه حکمرانی فرهنگی باید از طریق گفتمان سازی تحقق پیدا کند، گفت: جریان سازی و گفتمان سازی در حوزه فرهنگ نیاز به گزاره‌های بنیادین دارد و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می‌تواند در این عرصه به بسیاری از گزاره‌های بنیادین که قادر است به حکمرانی فرهنگی مبتنی بر دین و شریعت در کشور منجر شود، ورود کند.

او ادامه داد: این مرکز به عنوان یک ستاد تسهیل گر، تلاش خواهد کرد با تعامل گسترده با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی حوزوی، مسائل فقهی و دینی را برای نیاز نظام قانونگذاری استنطاق کند و در همین راستا بیش از یک هزار فاضل حوزوی و دانشگاهی با این مرکز همکاری دارند.

نهاوندی حضور بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ گزارش کارشناسی از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به کمیسیون‌های تخصصی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: این مرکز در دوره جدید در چارچوب وظایف قانونی خود تلاش خواهد کرد با رویکرد مساله محوری و نتیجه گرایی نقش جدی تری در حوزه قانونگذاری ایفا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار