اینجا در استان مرکزی دیگر کار روی زمین کشاورزی موجب بهره‌مندی دیگران از دسترنج نمی‌شود و آنان با کشیدن شیره جان زمین، کشت سومی را آغاز می‌کنند که نتیجه آن بی‌آبی و خشکسالی برای دیگران است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، گفت: کشاورزان ساوجی در دشت‌های ممنوعه که با ابر بحران آب در منطقه مواجه هستند به کشت سوم ذرت علوفه‌ای روی آورده‌اند.

«محمود قدبیگی» یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: کشاورزان اکنون با برداشت محصول آب‌بَر طالبی، زمین را برای ذرت و یونجه آماده می‌کنند و این درحالی است که منطقه با تامین آب برای آشامیدن با سختی و مشکل جدی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه تداوم خشکسالی در چهار سال اخیر وضعیت مخازن آب زیرزمینی را در دشت‌های استان بحرانی کرده است، ادامه داد: بهره‌برداران هفت هزار و ۳۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی در استان مرکزی از ۱۵ آبان تا آخر سال باید از هرگونه بهره‌برداری از چاه آب کشاورزی خودداری کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: کشاورزان باید به مفاد پروانه بهره‌برداری از چاه آب کشاورزی متعهد باشند در غیر این‌صورت با قطع جریان برق و پرداخت خسارت به آبخوان مواجه می‌شوند.

کسری مخازن دشت استان مرکزی به پنج و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است

قدبیگی افزود: هرساله ۲۰۰ میلیون مترمکعب مخازن دشت‌های استان مرکزی کسر می‌شود که در آمار درازمدت ۳۰ ساله به پنج و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی تاکید کرد: در صورت بی‌توجهی کشاورزان به بحران آب و کشت سوم محصولات کشاورزی، از ظرفیت قانون و دادستانی برای برخورد با متخلفان استفاده می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: اکنون ذخیره آب در سدهای کمال صالح اراک و الغدیر ساوه به حداقل رسیده‌ و برای جلوگیری از تنش آبی، مردم باید صرفه‌جویی کنند.

قدبیگی افزود: سد الغدیر ساوه اکنون فقط هفت درصد و سدکمال صالح اراک نیز ۲۳ درصد آب ذخیره دارد.

آب مورد نیاز استان مرکزی از ۷۲۶ حلقه چاه، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات تامین می‌شود و در بخش شهری ۳۳۷ هزار مشترک و در روستاها ۱۶۹ هزار مشترک وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار