مدیرعامل شرکت گاز گلستان با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر کاهش قابل ملاحظه دمای استان در روز‌های پیش رو و احتمال راه اندازی وسایل گازسوز گرمایشی، در این باره توصیه‌های مهمی به مشترکان کرد.

علی طالبی گفت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش، قبل از راه اندازی بخاری، بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت است.

دقت و توجه به داغ بودن دودکش، بهترین آزمایش برای کارکرد مناسب دودکش به شمار می‌رود.

اگر لوله دودکش بخاری سرد باشد، به علت خارج نشدن محصولات احتراق و گاز‌های سمی از دودکش است و در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد کنید.

داشتن کلاهک مخصوص H شکل دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد.
استفاده از شلنگ استاندارد و محکم کردن آن با بست مناسب، ضروری است.

رنگ مطلوب شعله بخاری وسایل پخت و پز، آبی است و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، نشانگر نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که به سرعت باید بررسی شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد، ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز منوکسیدکربن کند.

در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید همه روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه و هرگونه سوخت فسیلی در فضا‌های بسته برای گرم نگه داشتن محیط، باید خودداری شود.

دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچگونه منفذ یا نشتی در سر تا سر آن باشد و شیب لوله‌های افقی در داخل واحد‌ها، باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون، حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

از قرار دادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب و از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در دودکش خودداری شود.

هیچگاه از چراغ یا بخاری نفتی یا گازی بدون دودکش، درون خانه به ویژه هنگام خواب نباید استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.