دادگاه انگلیس روز دوشنبه با صدور حکمی جنجال برانگیز، افسر متهم به قتل یک جوان سیاه‌پوست در این کشور را تبرئه کرد.

مارتین بلیک ۴۰ ساله که پیشتر به نام ان‌اکس۱۲۱ شناخته می‌شد، دو سال پس از گذشت حادثه‌ای که با اعتراضات گسترده عمومی علیه عملکرد نژادپرستانه دستگاه امنیتی مواجه بود، تبرئه شد.

نامبرده متهم بود که شامگاه ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (برابر با ۱۴ شهریور ۱۴۰۱) کریس کابا ۲۴ ساله را با ضرب گلوله به قتل رساند. بلیک و دستگاه امنیتی انگلیس ادعا کرده‌اند که خودروی کابا در یک عملیات مسلحانه مورد استفاده قرار گرفته بود. اما در شب عملیات نه راننده شناسایی شد و نه کابا مسلح بود.

بر اساس گزارش‌ها، زمانی که بلیک شلیک کرد دستان کابا روی فرمان بود و گلوله پس از عبور از شیشه جلو، به سر او اصابت کرد. کابا سپس به بیمارستان منتقل و ساعاتی بعد فوت کرد.

بلیک در دادگاه ادعا کرد که قصد کشتن کابا را نداشته است. وی مدعی شد: «من معتقد بودم که یک تهدید واقعی وجود دارد و همکاران من در خطر هستند. گمان کردم که تنها من از سلاح موثر برای هدایت عملیات برخوردار هستم و براساس حس وظیفه، اقدام کردم.» دیگر افسران شرکت کننده در دادگاه نیز اظهارات بلیک را تائید و ادعا کردند که اگر او شلیک نمی‌کرد، آنها وارد عمل می‌شدند.

خانواده کابا حکم دادگاه را نمونه دیگری از عمق بی‌عدالتی دستگاه امنیتی انگلیس توصیف کرده که نشان می‌دهد مرگ او بعنوان یک شهروند رنگین‌پوست برای حاکمیت مهم نیست. آنها تاکید کرده‌اند که در برابر این بی‌عدالتی سکوت نخواهند کرد و به مبارزات خود برای اجرای عدالت ادامه خواهند داد.

این نخستین باری نیست که دست پلیس انگلیس به قتل شهروندان رنگین‌پوست آغشته است و کسانی مانند مارک دوگان، راشان چارلز و دالیان آتکینسون از جمله افرادی هستند که مرگ آنها طی دو دهه گذشته، در کارنامه سیاه پلیس این کشور به‌چشم می‌خورد.

بر اساس گزارش‌ها از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون ۸۳ نفر در انگلیس در جریان حملات مشابه پلیس، جان خود را از دست داده و پرونده فقط ۴ مورد به دادگاه کشیده شده است.

پلیس انگلیس طی سال‌های اخیر با بحران جدی بی‌اعتمادی در افکار عمومی مواجه است. شواهد و قرائن همواره موید رفتار‌های تبعیض آمیز پلیس انگلیس علیه اقلیت‌های نژادی، قومی و مذهبی بوده است.

طبق داده‌های ارائه شده توسط پلیس انگلیس، مرگ آفریقایی تبار‌ها بر اثر جراحات مربوط به درگیری‌های درون زندان‌ها یا در حین برخورد پلیس با اعتراضات خیابانی، دو برابر بیشتر از سایر شهروندان است. این موضوع بیانگر نژادپرستی نهادینه شده در نیروی پلیس و همچنین نظام درمانی این کشور است.

پژوهشی که روزنامه گاردین در انگلستان و ولز انجام داده است، نشان می‌دهد که احتمال جریمه شدن اقلیت‌های قومی، تقریباً دو برابر بیشتر از سفیدپوستان است. مصاحبه با افسران پلیسی که در خیابان‌ها به اعمال مقررات پرداخته و با پژوهشگران دانشگاه لیورپول صحبت کرده اند نیز درستی این آمار را نتایج تایید می‌کند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: انگلیس ، نژاد پرستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار