مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حداقل هر شهرستان یک سوله نیاز دارد گفت: این سوله‌ها در مواقع بحران برای اسکان اضطراری استفاده شده و در شرایط عادی هم می‌تواند کاربری‌های دیگری داشته باشد.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های پهناور با فراوانی بلاهای طبیعی و غیر طبیعی است که کمبود اعتبارات در حوزه مدیریت بحران باعث شده جبران خسارات ناشی از حوادث به تاخیر بیافتد و زیرساخت‌های مقابله‌ای تضعیف شود.

سابقه وقوع بیش از ۲۰ نوع بلای طبیعی و غیرطبیعی در خراسان جنوبی وجود دارد و زلزله، خشکسالی، سیل، توفان و سرمازدگی بیشترین فراوانی را به ثبت رسانده، از همین رو مدیریت بحران استان در بخش‌های پیشگیری و آمادگی نیاز به اعتبارات ویژه دارد.

اما آنطور که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گزارش می‌دهد توجه به بحران در تمام سطوح ملی و استانی برای پیشگیری و مقابله با بحران کم است.

محمد علی آخوندی وجود یک خط اعتباری مستمر در حوزه مدیریت بحران را ضرروی خواند و گفت: اعتبارات مدیریت بحران دائمی نیست بلکه موردی بوده که تخصیص آن تاخیر و تعجیل هم ندارد لذا اگر این اعتبارت مستمر باشد می‌توان در اختیار فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی قرار داد تا برای اقدامات پیشگیرانه از آن استفاده کنند.

وی افزود: افزایش توان آمادگی، بازسازی ماشین آلات و تامین تجهیزات نیاز به اعتبار مستمر در حوزه مدیریت بحران دارد اما اکنون این ظرفیت در اختیار نیست و بارها مورد اعتراض استان‌ها از جمله خراسان جنوبی بوده است.

در شهر بیرجند ۲ سوله پیش‌بینی شده که یک ساختمان در شمال شهر و خیابان شعبانیه احداث شده ، سوله دیگر در جنوب شهر و جماران با همکاری سپاه احداث می‌شود؛ البته نیاز مرکز استان با توجه به جمعیت موجود بیش از این است.

آخوندی به تخصیص ۱۱۳ میلیارد ریال اعتبار در بحث تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: عمده اعتبار برای تکمیل سوله‌ها هزینه شده و بخشی هم به حوزه مقابله با سیلاب اختصاص یافت.

وی تاکید کرد: اینگونه اعتبارات اگر استمرار داشته باشد در حوزه آمادگی می توانیم شرایط بهتری داشته باشیم که نیاز است از سطح کلان کشور به این موضوع توجه شود.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی با اشاره به جذب اعتباری تحت عنوان تنخواه اضطراری در استان نیز گفت: این اعتبارات برای اولین بار به خراسان جنوبی تخصیص یافت که رقم آن ۷۰۰ میلیارد ریال بود و ۱۵۰ میلیارد ریال آن صرف نهادهای مردمی همکار در مدیریت سیلاب شد.

وی ادامه داد: از این اعتبارت ۵۰۰ میلیارد ریال با اولویت قنوات در حوزه بازسازی پیگیری شده که بین جهاد کشاورزی، اداره کل حمل و نقل و راهداری، شهرداری‌ها، شرکت آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، شرکت توزیع نیروی برق ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل امور عشایری استان توزیع شده است.

آخوندی تاکید کرد: علاوه براین ۲۰۰ میلیارد ریال برای پروژه‌های اضطراری هم به دستگاه‌های اجرایی پیگیری شده که به‌زودی ابلاغ می شود و تاکنون بی سابقه بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.