کارشناس اقتصاد مسکن گفت: در سامانه خودنویس معاملات خرید و فروش مسکن کاملا برخط و رایگان امکان پذیر است.

ارسلان محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه یکی از ویژگی مهم و مثبت سامانه خودنویس و افزوده شدن یک خدمت مهم و ویژه جدید، در رابطه با عقد قرارداد رایگان خرید و فروش مسکن است؛ گفت: یکی از مهم‌ترین سامانه‌های هوشمند بخش مسکن، سامانه مربوط به عقد قرارداد‌های حوزه مسکن یعنی سامانه خودنویس است.

وی ادامه داد: سامانه خودنویس مبتنی بر قانون جهش تولید مسکن ایجاد شده و وظیفه آن حذف واسطه از تمامی فرآیند‌های معاملاتی بخش مسکن است و اخیرا نیز در سامانه خودنویس امکان ثبت معاملات خرید و فروش نیز فراهم شده است.

او بیان کرد: به این ترتیب علاوه بر معاملات اجاره، معاملات خرید و فروش مسکن نیز کاملا برخط و رایگان انجام می‌شود و افراد امکان ثبت و اخذ کد رهگیری دارند که نشان از گسترش سیستم خوداظهاری مردمی و حذف واسطه‌ها در معاملات مسکن دارد.  

محمدی با اشاره به حذف واسطه از قرارداد‌های مردم با سامانه خودنویس اظهار کرد: هدف اصلی از ایجاد سامانه خودنویس خلق یک سیستم کارآمد و بدون هزینه است که دسترسی و کارایی را در معاملات املاک و مستغلات افزایش دهد که ویژگی خوداظهاری را در بر دارد.

او توضیح داد: با امکان دادن به افراد برای مدیریت مستقل در عقد قرارداد و معامله املاک، این سیستم به مردم استقلال تازه‌ای در بازار مسکن اعطا می‌کند که در جهت حذف دلالان و واسطه‌ها از معاملات ملکی دولت است.

مشاوران املاک

وی افزود: مردم اکنون این اختیار را دارند که انتخاب کنند که آیا با مشاوران املاک مشورت کنند یا خودشان معاملات را انجام دهند، بنابراین فرآیند را دموکراتیک می‌کنند.  

محمدی با بیان اینکه مزیت قابل توجه سامانه خودنویس حذف کارمزد معاملاتی است که به طور سنتی مشاوران املاک از مردم اخذ می‌کردند و هیچ خدمتی نیز به مردم در قبال آن نمی‌دادند؛ گفت: این امر منجر به صرفه جویی مالی قابل توجهی برای مردم شده است که دراین خصوص پس انداز بیش از ۱۷۰۰میلیارد تومانی گزارش شده است.

او گفت: این صرفه‌جویی‌ها به‌ویژه در بازاری که هزینه‌های مبادله می‌تواند بازدارنده باشد، قابل توجه است.  

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ویژگی منحصر به فرد سامانه خودنویس در زمینه عقد قرارداد ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته گفت: همچنین سامانه خودنویس به گونه‌ای طراحی شده است که کاربرپسند باشد و به افراد این امکان را می‌دهد تا بدون هیچ هزینه اضافی، قرارداد‌ها را ثبت کنند و کد رهگیری را به صورت آنلاین و رایگان به افراد می‌دهد.

او گفت: این سادگی و دسترسی آسان و رایگان، عقد قرارداد خرید و فروش یا اجاره مسکن به صورت کاملا رایگان را برای مردم فراهم کرده است که در طول  ۲۴ ساعت و در ۷ روز هفته بدون اینکه کنار هم نشسته باشند، از منزل خودشان با تایید هویتی از طریق شماره تلفن به عقد قرارداد بپردازند.  

وی ادامه داد: ویژگی دیگر قرارداد‌های ثبت شده در سامانه خودنویس مسئله قانونی بودن و محکمه پسند بودن آن است که از نظر قانونی لازم الاجرا بوده و در دادگاه‌های رسمی به رسمیت شناخته می‌شود. این تضمین می‌کند که افراد می‌توانند با اطمینان خاطر در معاملات املاک و مستغلات شرکت کنند، زیرا می‌دانند که توافقات آنها تحت قانون محافظت می‌شود.

محمدی در رابطه با ایجاد یک رقابت‌پذیری مثبت در شغل مشاوره املاک با رونمایی از سامانه خودنویس گفت: سامانه خودنویس در زمینه مشاورین املاک نیز موجب ایجاد یک رقابت‌پذیری مثبت خواهد شد.

او یادآور شد: مشاوران املاک اکنون انگیزه دارند تا خدمات برتر و باارزشی برای جذب مشتریان ارائه دهند و خدمات افزایش یافته را تقویت کنند تا مردم برای پرداخت حق‌الزحمه به آنان از این خدمات متعدد و متنوع استفاده کنند و به این ترتیب سامانه خودنویس رقیب مشاوران املاک نیست و اتفاقا موجب رونق خدمات‌دهی ویژه و متنوع جدیدی خواهد شد که سرآغاز تبدیل مشاوره املاک به یک شغل حرفه‌ای و کارآمد است به جای اینکه به شکل دلالی و سوداگرایانه باشد.

وی گفت: سامانه خودنویس نشان دهنده یک گام مهم رو به جلو در نوسازی بازار املاک و مستغلات ایران و پتانسیل آن فراتر از صرفه جویی در هزینه و افزایش استقلال برای کاربران است. با تقویت بازار رقابتی‌تر و شفاف‌تر، این سیستم می‌تواند به اصلاحات گسترده‌تر در بخش مسکن منجر شود و عدالت و کارایی را ارتقاء دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Turkiye
ALI
۱۱:۴۹ ۰۲ آبان ۱۴۰۳
کل دنیا مشاور املاک هست و شما همه کاراتون برعکسه. مطمین باشید کلاهبرداری بیشتر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۲ آبان ۱۴۰۳
فقط میخواهید مردم اموال خودرامعرفی کنندتابعدمالیات بگیریدولاغیر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۸ ۰۲ آبان ۱۴۰۳
این طرح با قانون مالیات بر عایدی سرمایه تکمیل می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۲ آبان ۱۴۰۳
باسلام مستاجریم هرسال که یک کاغذ قولنامه نوشته میشود یک هزینه گزافی ازهر دوطرف مستاجر و موجر میگیرند برای یک کاغذ بسیار عالی تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۲ آبان ۱۴۰۳
باسلام بسیار عالی برای مستاجرها بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۲ آبان ۱۴۰۳
لطفا از نحوه کار و ثبت نام در سامانه، یه فیلم نمونه بگذارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۳
ها بنگاه رو تعطیل کنید برا هیچی میلیارد ها پول می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۲ آبان ۱۴۰۳
پول کمیسیون (دلالی) بنگاه ها باید بجای درصدی، بصورت مقدار ثابت باشه. تا بلکه طمع افزایش قیمت از جونشون بیرون بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۲ آبان ۱۴۰۳
خدارو شکر
چه قانون خوبی
آخرین اخبار